Spirulina i chlorella – właściwości, różnice oraz zastosowanie w codziennej diecie

Chlorella i Spirulina

Algi jako superfood na odchudzanie – spirulina i chlorella.

Problem otyłości dotyczy coraz większego procentu ludzi, także w Polsce. Niestety są to również dzieci oraz osoby bardzo młode. Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) donosi, że w ciągu ostatnich 40 lat populacja osób otyłych na całym świecie zwiększyła się prawie trzykrotnie.

Chociaż aktywność fizyczna oraz zbilansowana dieta są obecnie promowane znacznie częściej i intensywniej, niż 40 lat temu, trudno jest wygrać z miłością ludzi do przetworzonej i taniej żywności.

Na całe szczęście, coraz większy procent ludzi otyłych oraz zbliżających się do otyłości, dostrzega w sobie zalążek motywacji do zmiany. Niezwykle istotne w kwestii skuteczności takiego przedsięwzięcia, jest dostrzeżenie (już w pierwszych tygodniach) efektów redukcji wagi, lepszej kondycji i dobrego samopoczucia.

Ponieważ dieta redukcyjna w wielu przypadkach wiąże się z początkowym pogorszeniem nastroju i osłabieniem organizmu, warto jest sięgać po suplementy z algami, mającymi na celu wzmocnić organizm i ułatwić mu przejście przez tę niewątpliwie trudną drogę.

Poznaj spirulinę oraz chlorellę i przekonaj się, dlaczego ich regularne stosowanie jest korzystne także dla Ciebie.

Chlorella doskonała na detoks organizmu

Chlorella to superfood przydatny podczas tzw. detoksu. Coraz więcej osób decyduje się na tego typu działanie, z uwagi na dużą ilość szkodliwych substancji, które dostają się do organizmu poprzez codzienne życie, funkcjonowanie w nowoczesnym świecie. Takie wygody, jak rozwinięta medycyna, technologia i powszechny dostęp do przetworzonej żywności, niosą za sobą także negatywne dla organizmu skutki.

Coraz więcej osób skarży się na problemy trawienne, wiele z nich odczuwa niczym niewyjaśnione objawy chorobowe. Pacjenci biegają od lekarza do lekarza i nie czują się lepiej. Tymczasem w wielu przypadkach wystarczy zadbać o zdrową i zbilansowaną dietę, której doskonałym początkiem jest właśnie wspomniany detoks.

Stosowanie chlorelli w tabletkach lub proszku przyczynia się do powolnego oczyszczania organizmu, pozbycia się złogów rtęci oraz pożywienia zalegającego w jelitach i utrudniającego wypróżnianie. Mówi się, że jelita to drugi mózg oraz, że większość chorób zaczyna się właśnie od nich. To prawda. Z tego powodu tak warto zadbać o ich zdrowie, właściwe funkcjonowanie, mające na celu pozbywanie się niepotrzebnych treści oraz resorpcję substancji pożądanych w codziennym życiu.

Chlorella jest polecana zwłaszcza osobom mającym problem z utrzymaniem zbilansowanej diety, sięgającym po wszelkiego rodzaju używki oraz żyjącym w mieście pełnym szkodliwych oparów i zanieczyszczeń.

Właściwości odżywcze spiruliny

Spirulina dostarcza białka w bardzo dużej ilości, znacznie większej, niż w przypadku samego jedzenia mięsa. Z uwagi na liczne aminokwasy, zawarte w budowie białek obecnych w spirulinie, wykazuje ona dużą przyswajalność. Co więcej, spirulina jest niezwykle łagodna dla ludzkiego układu pokarmowego, nie powoduje wzdęć lub podrażnień. Można ją spokojnie stosować także mocno trenując. Wystarczy niewielka ilość spiruliny, praktycznie niewyczuwalna dla żołądka, aby zapewnić sobie odpowiednią dawkę składników odżywczych.

Spirulina dostępna jest zarówno w formie tabletek, jak i proszku. Może być także składnikiem pysznych przekąsek w postaci odżywczych batoników, chipsów, ciasteczek, koktajli. Najbardziej polecana jest wysokiej jakości organiczna spirulina hawajska, pozyskiwana z wód znanych z niesamowitej czystości.

Spirulina, poza dużą ilością białka, zawiera także cenne tłuszcze odciążające wątrobę, jak również wspierające pracę mózgu oraz kondycję skóry, włosów, paznokci. Zawiera także witaminy rozpuszczalne właśnie w tłuszczach, które także niezwykle wzmacniają odporność. Spożywanie spiruliny jest polecane tak naprawdę każdemu, zwłaszcza osobom z wysokim cholesterolem, otyłością czy wręcz odwrotnie – wykazującym dużą aktywność fizyczną.

Dlaczego spożywanie alg jest ważne w diecie roślinnej i zróżnicowanej?

W diecie roślinnej trudno o dobrze przyswajalne białko. Nie każdy może codziennie spożywać warzywa strączkowe. Przez to łatwo nabawić się problemów zdrowotnych, np. anemii. Suplementy z alg są doskonałym sposobem na uzupełnienie diety roślinnej o cenne i łatwo przyswajalne białko oraz szereg innych substancji odżywczych, w tym żelazo.

Spirulina w proszku lub tabletkach powinna być stałym elementem diety roślinnej. Stosowanie jej zapobiega wielu problemom zdrowotnym. Nie tylko osoby na diecie roślinnej są podatne na anemię. Zatrważająca liczba osób zapracowanych i zabieganych walczy z negatywnymi skutkami istotnych braków w codziennej diecie.

Efektem takiego zaniedbania jest nie tylko osłabienie, senność, częsta zachorowalność, ale również wzrost wagi czy pogorszenie kondycji skóry i włosów. Jemy nie tylko po to, by nie czuć głodu. Poprzez pożywienie dostarczamy również naszemu organizmowi cennych składników odżywczych wspierających nasze ogólne funkcjonowanie oraz zdrowy wygląd.

Różnice między chlorellą a spiruliną

Spirulina oraz chlorella są glonami morskimi. W dalszym ciągu wiele osób myli je ze sobą, stosując ich nazwy wymiennie. Chociaż mają ze sobą wiele wspólnego, nie są dokładnie tym samym. Można wyróżnić szereg cech różniących spirulinę od chlorelli. Spirulina jest od dawna znaną algą o niebiesko-zielonym barwniku. Z kolei chlorellę charakteryzuje intensywnie zielony kolor, z uwagi na występowanie w słodkiej wodzie. To dopiero początek.

Istnieje szereg fundamentalnych różnic między spiruliną a chlorellą. Chlorella jest młodsza o blisko 1000 lat. Właśnie z tego powodu jej budowa jest nieco inna, wpływająca na gorszą przyswajalność przez ludzki organizm. Ściany komórkowe chlorelli są grubsze, niż w przypadku spiruliny. Z tego względu jest ona stosowana jako składnik wspierający detoks, a nie pokarm. Chlorella doskonale radzi sobie z oczyszczaniem jelit.

Jej włóknista konstrukcja jest nietrawiona przez organizm, dzięki czemu działa jak pewnego rodzaju szczotka zamiatająca wszelkie zbędne treści zalegające w jelitach. Co więcej, radzi sobie ona również z detoksykację organizmu ze złogów rtęci. Chlorella zawiera blisko 50% białka, po 20% tłuszczu i węglowodanów, a także błonnik oraz minerały i witaminy. Chlorella zawiera więcej chlorofilu, niż spirulina. Dlatego w kwestii detoksu działa skuteczniej, jednak nie odżywia tak dobrze, jak robi to spirulina.

Spirulina jest niezwykle bogatym składnikiem w każdej diecie, zwłaszcza roślinnej. Z uwagi na moc antyoksydantów zawartych w spirulinie, można mówić o jej silnym działaniu wzmacniającym odporność organizmu. W jej białku znajduje się także fenyloalanina, często stosowana w dietach redukcyjnych, z uwagi na właściwości kontroli apetytu.

Spirulina zapewnia uczucie sytości, jak również dostarcza organizmowi szereg niezbędnych składników odżywczych, w tym ogromne ilości białka, cenne tłuszcze i węglowodany w stopniu odpowiadającym zrównoważonej diecie, jak również błonnik, minerały i witaminy.

Spirulina i chlorella razem – czy można je tak zażywać?

Dawkowanie spiruliny oraz chlorelli jest inne w zależności od produktu, z jakim mamy do czynienia. Zarówno chlorellę, jak i spirulinę, można znaleźć w różnej formie oraz stężeniu. Wiele osób zadaje sobie pytanie, czy skoro algi te wykazują nieco inne właściwości, można stosować je razem, celem uzyskania jeszcze lepszego odżywienia i detoksu organizmu?

Istotnie, wspomniane algi mogą być spożywane jednocześnie. Wspólnie tworzą one niesamowicie korzystny balans “zielonej mocy”. Nie wpływają na siebie antagonistycznie, nie zaburzają wzajemnego przyswajania przez organizm. W związku z różnicami występującymi pomiędzy nimi, łatwo jest dostrzec szereg korzyści wynikających ze stosowania spiruliny oraz chlorelli jednocześnie. Spirulina lepiej odżywia, a chlorella skuteczniej wspiera detoks organizmu.

Wspólnie chlorella i spirulina stanowią bombę witamin, protein oraz minerałów. Wystarczy ich niewielka ilość stosowana regularnie, by zaspokoić większość odżywczych potrzeb organizmu na diecie roślinnej (i nie tylko). Można zacząć od małych dawek obu alg dostępnych w smacznej przekąsce, np. w postaci bezglutenowych sezamków z bananem, spiruliną i chlorellą, by w końcu przejść na proszek lub tabletki. Należy jednak pamiętać, by zawsze postępować zgodnie z zaleceniami obecnymi na etykiecie.

Źródła:

Sikiru AB, Arangasamy A, Alemede IC, Guvvala PR, Egena SSA, Ippala JR, Bhatta R, Chlorella vulgaris Supplementation Effects on Performances, Oxidative Stress and Antioxidant Genes Expression in Liver and Ovaries of New Zealand White Rabbits.

https://www.jstage.jst.go.jp/article/jos/65/7/65_ess16034/_article

Naoto Noguchi, Teruyoshi Yanagita, Shaikh Mizanoor Rahman, Yotaro Ando, Chlorella Protein Hydrolysate Attenuates Glucose Metabolic Disorder and Fatty Liver in High-fat Diet-induced Obese Mice.

https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0899900709001749?via%3Dihub

Sun Hee Lee, Hae Jin Kang, Hye-Jin Lee, Myung-Hee Kang, Yoo Kyoung Park,

Six-week Supplementation With Chlorella Has Favorable Impact on Antioxidant Status in Korean Male Smokers.

Te produkty kupisz w naszym sklepie:

Może Ci się również spodoba

1 Odpowiedź

  1. NaturaMedica pisze:

    Staram się przemycić te sproszkowane dobrocie do diety, ale czasem kolor potrawy i smak ciężko mi przeskoczyć 🙁

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *