Sok z karczocha – na odciążenie wątroby i nie tylko

Wykwintne karczochy na razie nie są zbyt popularne na naszym stole. A szkoda, bo to warzywo nie tylko smaczne, ale również zasobne w substancje o niezwykle korzystnym wpływie na procesy trawienne. Ceniono je już w starożytności, jako lek na wątrobę, nerki i niestrawność. Dzisiaj wyciąg lub sok z karczocha wykorzystuje się w leczeniu chorób układu pokarmowego, cukrzycy, miażdżycy i profilaktyce wielu innych zaburzeń metabolicznych. Okazuje się również bardzo skuteczny przy odchudzaniu.

Karczoch zwyczajny to roślina o jadalnych, zielonych kwiatostanach. Wywodzi się z basenu Morza Śródziemnego, choć obecnie uprawia się ją również w innych krajach europejskich, np. w Szwajcarii czy Niemczech. Jest to warzywo cenione przez smakoszy, aczkolwiek jego przygotowanie wymaga pewnej kulinarnej wiedzy. Dla osób, które chcą skorzystać z jego prozdrowotnych właściwości, wygodniejszą opcją będzie gotowy sok z karczocha lub preparaty z wyciągiem z tego warzywa.

Bezcenna cynaryna

Swoje lecznicze działanie karczoch zawdzięcza przede wszystkim cynarynie. To substancja o silnym działaniu żółciopędnym i obniżającym poziom cholesterolu. Badania kliniczne potwierdziły, że cynaryna może obniżyć poziom cholesterolu całkowitego nawet o 60%, a lipidów ? o 25%. Dlatego wyciąg z karczochów jest wykorzystywany w medycynie przy hipercholesterolemii i wysokim poziomie trójglicerydów.

Mocna wątroba, zdrowsze jelita

Oprócz cynaryny karczoch zawiera również kompozycję składników o bardzo korzystnym działaniu na procesy trawienne. Są to: inulina o właściwościach zbliżonych do błonnika, niacyna przyśpieszająca metabolizm, antyoksydanty (sylimaryna, kwas chlorogenowy, rutyna), ponadto karotenoidy, flawonoidy, witamina C, K, wapń, żelazo, magnez, fosfor. Współdziałanie tych składników przyczynia się do regeneracji wątroby, pomaga usuwać toksyny z organizmu, a także usprawnia pracę jelit. Wysoka zawartość inuliny, będącej naturalnym prebiotykiem, korzystnie wpływa na florę bakteryjną jelit, a w połączeniu z cynaryną, normalizuje procesy trawienne i zapobiega zaparciom.

Profilaktyka cukrzycy

Składniki naturalnie występujące w karczochu skutecznie regulują poziom cukru we krwi, przeciwdziałając cukrzycy. Kwas chlorogenowy wykazuje potwierdzone działanie spowalniające wydzielanie glukozy do układu krwionośnego po posiłku. Badania przeprowadzone przez Instytut Badań nad Zdrowiem i Opieką na Uniwersytecie w Amsterdamie wykazały, że substancja ta znacząco obniża poziom glukozy i insuliny, zapobiegając rozwojowi cukrzycy typu 2. Kwas chlorogenowy, oprócz karczocha, występuje również w zielonej kawie i śliwkach.

Karczoch zredukuje kilogramy

Dowiedziono, że karczochy mają również skuteczne działanie odchudzające. Nie tylko dlatego, że jest to niskokaloryczne warzywo. Także kompozycja składników przyśpieszających metabolizm sprzyja spalaniu tkanki tłuszczowej i redukcji zbędnych kilogramów. Inulina, działając podobnie jak błonnik, pomaga dłużej utrzymywać uczucie sytości. Niacyna, zwana też witaminą PP lub B3, przyśpiesza z kolei procesy przemiany kwasów tłuszczowych i węglowodanów.

Eliksir młodości

Wysoka zawartość antyoksydantów w wyciągu z karczocha przeciwdziała procesom starzenia. Według naukowców z Zurychu, dieta zasobna w niacynę wydłuża życie o jedną dziesiątą. Karczoch jest jednym z bogatszych źródeł tego składnika wśród warzyw.

Warto popijać sok z karczocha trzy razy dziennie, najlepiej przed posiłkami. Już przy dawce 30ml dziennie powinniśmy odczuć jego dobroczynne właściwości.

3 szybkie i pyszne dania z karczochem

Nie samym sokiem człowiek żyje, dlatego dla urozmaicenia dorzucimy 3 proste przepisy na pyszna dania z karczochem w roli głównej.

Pierwszy przepis bazuje na karczochach marynowanych. Aby zrobić pyszną sałatkę (idealny dodatek do obiadu lub grilla), należy wymieszać karczochy marynowane z pokrojoną wcześniej cebulą, natką pietruszki, oliwą i ulubionymi przyprawami. To taka sałatkowa baza, do której z powodzeniem można dodać również pomidorki koktajlowe, czy wędzoną rybę. Wszystko wedle uznania.

Karczochy, z uwagi na swój neutralny smak, doskonale łączą się ze wszystkim, co wyraziste, np. słone lub wręcz słodkie. Właśnie dlatego, gdy zbliża się okres grillowania, warto wrzucić na ruszt świeże karczochy, a następnie tuż przed ich podaniem dołożyć ser feta. Taką smaczną przekąskę można polać sosem na bazie miodu. Pycha!

Ekspresowa zupa krem z karczocha. Aby ją przygotować, należy zagotować bulion warzywny. W międzyczasie dobrze jest osobno przygotować karczoch. Po umyciu warzywa, należy odciąć jego łodygę oraz zdrewniałe liście. Następnie dobrze jest pokroić warzywo w drobną kostkę a następnie gotować do miękkości. Miękkie warzywa z bulionu trzeba pomieszać z ugotowanym karczochem, następnie zblendować. Potem zalać bulionem, wymieszać i doprawić. – Prawda, że to proste?

Te produkty kupisz w naszym sklepie:

Może Ci się również spodoba

10 komentarzy

  1. Candy Pandas pisze:

    Aż wstyd się przyznać, że nigdy nie jadłyśmy karczocha 😛

  2. Spirulina pisze:

    Oglądałem kilka dni temu program jamiego olivera, w którym podawał genialny przepis z żydowskiej kuchni włoskiej właśnie na karczochy. Genialnie to wyglądało, aż ślinka ciekła 🙂 No i zdrowe!

  3. Kasia pisze:

    Idealna wiedza przed świątecznym obżarstwem. Soku z karczocha jeszcze nie próbowałam, ale np. pizza z karczochami jest przepyszna 🙂

  4. Jagoda pisze:

    Piję sok z karczocha od kilku tygodni i skończyła się moja największa zmora #zaparcia# ?

  5. Asia pisze:

    a ja piję sok z karczocha. Schudłam 9 kg w rok, sok powoduje u mnie uczucie sytości w związku z czym nie podjadam po posiłkach no i najważniejsze-straciłam apetyt na słodkości 🙂

  6. Maja pisze:

    Przeważnie piję soki z warzyw plus imbir i cytryna. Taki sok ma działanie lecznicze i rozgrzewające. Polecam sok z buraka, selera, marchewki, czosnku, jabłka i imbiru. Też muszę spróbować soku z karczocha, bo jeszcze nie piłam.

  7. Katarzyna098 pisze:

    Bardzo ciekawy wpis. Ja również chciałam rozpocząć dietę, jednak moje samopoczucie sprawiło, że musiałam najpierw wykonać diagnostykę jelita i okazało się, że tam tkwi mój problem. Dlatego jestem zdania, że warto zadbać o swoje zdrowie.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *