Ciśnienie na potas

Potas odpowiada za prawidłową gospodarkę wodną organizmu i wpływa na pracę mózgu. Ostatnio robi zawrotną karierę na skutek odkrycia, że obniża ciśnienie krwi, będąc przez to doskonałym naturalnym lekiem na nadciśnienie. Dostarczenie organizmowi dziennej dawki potasu nie jest wprawdzie trudne ale minerał można łatwo „wygonić” z organizmu m.in. stosując nadmierne ilości soli oraz…denerwując się.

Potas, podobnie jak inne minerały, spełnia w naszym organizmie ważne i liczne funkcje. Ten minerał wraz z sodem dba o prawidłową gospodarkę wodną. Jest potrzebny do prawidłowego spalania węglowodanów i białe, uczestnicząc w wytwarzaniu energii. Potrzebują go dzieci podczas procesu wzrostu. Potas opóźnia stwardnienie naczyń krwionośnych, w ten sposób przeciwdziałając procesom miażdżycowym, działa również antyseptycznie. Od niego zależy także nasza prawidłowa aktywność ruchowa, gdyż spełnia podstawową w skurczu mięśni oraz uczestniczy w przekazywaniu impulsów z mózgu do mięśni. Nasz organizm jest bardzo skomplikowanym i złożonym układem. Wykorzystuje rozmaite substancje odżywcze na wiele różnych sposobów. I tak potasu potrzebuje także nasze serce, uaktywnia on bowiem enzymy wewnątrzkomórkowe, które mają wpływ na wytwarzanie energii dla serca oraz pobudza je do skurczów podczas wysiłku i reguluje jego pracę. Potas ożywia działanie każdej komórki układu nerwowego.

Prawidłowy poziom potasu we krwi wzmacnia i zapewnia sprawne działanie tego układu. Ostatnie badania potwierdziły zależność między zawartością potasu we krwi a ciśnieniem krwi. Udowodniono, że minerał ten ma wpływ na obniżenie ciśnienia i przyjmowany w zwiększonych dawkach pomaga leczyć nadciśnienie, prowadzą nawet do możliwości odstawienia przyjmowanych środków farmakologicznych. Ci, którzy dbają o prawidłowy poziom potasu, zabezpieczają się również przed udarami mózgu. Ich naczynia mózgowe dłużej bowiem zachowują elastyczność. Jak już zaznaczyliśmy uzyskanie potasu z diety nie jest trudne. Zawierają go bowiem niemal wszystkie warzywa, owoce, ryby, owoce morza. Powinniśmy dostarczyć z codziennym jadłospisem ok. 400mg potasu. Aby wykorzystać obniżające ciśnienie działanie potasu, trzeba jednak zadbać o przyjęcie większej dawki potasu na dobę.

Aby uzupełnić nieco potas, można przyjmować go także w płynie w postaci herbat. Zawierają go herbaty zielone( mieszanka gun-power, herbata zielona jaśminowa). Dodatkowo napar z zielonej herbaty zmniejsza ryzyko zachorowania na choroby nowotworowe (poleca się go zwłaszcza osobą palącym), pozytywnie wpływa na układ krwionośny, przez co chroni przed udarami i zawałami, oczyszcza organizm oraz zawiera antyoksydanty pomagające dłużej cieszyć się młodością. Potas znajduje się również w Afrykańskiej orzeźwiającej herbacie rooibos. Doskonałym źródłem potasu jest ocet jabłkowy, który można spożywać jako potrawę (ułatwia trawienie mięsa i przyswajanie zawartych w nim substancji odżywczych) lub pić łyżkę w szklance wody przed posiłkami. Kuracja z octu jabłkowego nie tylko uzupełni zawartość potasu w diecie, ale wpłynie również oczyszczająco na organizm.

Nasze ciało mówi nam o zapotrzebowaniu na potas na różne sposoby. Pierwszymi objawami braku tego minerału jest osłabienie, zawroty głowy, migreny i problemy z sercem (kołatanie serca). Następnie pojawia się osłabienie pamięci, nadwrażliwość na zimno, podatność stóp na odciski, skłonność do zaparć, łatwe łapanie infekcji, swędzenie skóry, psucie się zębów, problemy z cerą (wypryski), drgawki powiek, niekontrolowane, bolesne skurcze mięśni, bezsenność, bóle stawów. Znaczny i długotrwały niedobór potasu skutkuje opóźnionymi reakcjami na bodźce, zaburzenia rytmu serca (arytmia), zaburzeniami słuchu, zaburzeniami oddychania. Niewystarczająca ilość potasu może spowodować zahamowanie wzrostu u dzieci.

Potas opuszcza nas organizm z wodą-głównie z moczem, w drugiej kolejności z potem. O uzupełnienie potasu powinni zadbać ci, u których występują biegunki i wymioty. Zwiększone zapotrzebowanie na ten minerał pojawia się podczas kuracji odchudzających opartych na stosowaniu środków przeczyszczających, przy odwodnieniu i anoreksji. Większe wymagania mają też osoby starsze, których „zużywające się” organy potrzebują do prawidłowego funkcjonowania większej ilości wszystkich minerałów. Potas jest wypłukiwany z organizmu przez kawę, alkohol i nadmiernie solone potrawy. Również intensywne pocenie się, np. na skutek wysiłku fizycznego usuwa ten  minerał. Intensywny czterogodzinny trening lub praca fizyczna może prowadzić jednorazowo do wydalenia około 800mg potasu. Nie sprzyja utrzymaniu potasu długotrwały stres, podczas którego minerał jest najszybciej zużywany.

Zapracowanie na nadmiar potasu jest dość trudne, ponieważ organizm szybko go wydala głównie z potem, moczem, gdzie nerki potrafią wydalić około 1500mg potasu dziennie. Początkowo organizm nie reaguje na zbyt duże stężenie potasu. Jeśli jednak w naszym ciele minerału będzie zbyt wiele przez dłuższy czas, wtedy możemy odczuwać mrowienie okolicy ust i języka, mrowienie w rękach, osłabienie siły mięśni oraz ich skurcze. Podobnie jak niedobór, również i nadmiar potasu może skutkować zaburzeniami pracy serca (arytmia).

produkty bogate w potas

Gdzie szukać potasu?

Dzienna dawka-400mg znajduje się w kawałku melona, pół awokado, małym, pieczonym ziemniaku, 10 suszonych morelach, misce fasoli, małym dzwonku ryby, 85g gotowanego szpinaku, 50g gotowanej botwinki, 1 łyżce melasy, 200ml soku pomidorowego, 2 marchewkach, 100g fasolki sojowej, 1 bananie, małym, gotowanym buraczku, 4 suszonych śliwkach, 80g migdałów.

Potasowy obiad łatwo skomponować, wystarczy zjeść 4 nieduże pieczone ziemniaki, porcję ryby i sałatkę z buraczków lub podążyć za zasadą spożywania czterech, pięciu porcji warzyw dziennie.

Czy wiesz, że….

Potas jest minerałem, który rozpuszcza się w wodzie. W związku z tym różna jego ilość znajduje się w potrawach gotowanych i pieczonych. Przykładowo więcej potasu jest w ziemniakach pieczonych czy gotowanych na parze niż w  tej samej ilości ziemniaków z wody. Odcedzone ziemniaki zawierają znacznie mniejszą dawkę potasu – wylewamy bowiem ten makroelement z wodą. Skutecznie więc zadbamy o jego obecność w diecie, spożywając kartofle pieczone, przygotowane na parze lub w kartoflance.

Może Cię również zainteresować:

2 komentarze

  1. Masz swietnego bloga. Pozdrawiam:*

  2. ania pisze:

    Nadciśnienie jest wynikiem narażenia na metale ciężkie w diecie w wyniku zanieczyszczenia środowiska, łatwiej leczyć nadciśnienie ziołami niż lekami. U mojego ojca się sprawdziło posłuchajcie tutaj https://www.youtube.com/watch?v=rrB9AkDYkRM

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *