Magnez pierwiastek życia

Magnez – prawdziwy król wśród minerałów. Od lat spośród preparatów mineralnych, to właśnie on jest najczęściej wybierany i kupowany przez Polaków. Nie bez przyczyny. Dobroczynne oddziaływanie magnezu, na wiele obszarów funkcjonowania naszego organizmu, zostało udowodnione w setkach publikacji naukowych z całego świata.

Magnez jest dla człowieka niezwykle ważnym składnikiem. Pod względem ilościowym jest czwartym kationem w naszym organizmach. Organizm niemowlęcia o wadze 3,5 kg zawiera aż 760 mg tego pierwiastka.

W przypadku dorosłych, jest to około 30 g. Wraz z wekiem zawartość magnezu nieuchronnie spada. Pełni on kluczową rolę w wielu istotnych procesach fizjologicznych. Uczestniczy w prawidłowym funkcjonowaniu układu sercowo-naczyniowego, nerwowego, mięśniowego, kostno-szkieletowego oraz immunologicznego.

Jakie jest główne działanie magnezu?

Magnez powszechnie uznawany jest za pierwiastek o działaniu uspokajającym. Stres powoduje uwalnianie do krwi tzw. hormonów stresowych-adrenaliny i noradrenaliny. Ich wydzielanie prowadzi do uwalniania magnezu z tkanek miękkich do osocza. Zmiany stężenia magnezu we krwi podlegają sprzężeniu zwrotnemu z poziomem wielu hormonów i jonów, prowadząc do hamowania m.in. adrenaliny i noradrenaliny.

Jedną z najszerzej poznanych ról magnezu jest jego wpływ na modulowanie pobudliwości nerwowo-mięśniowej. Zapobiega on nadmiernemu skurczowi włókien mięśniowych oraz wspomaga prawidłowy rozkurcz mięśni. Magnez pozytywnie wpływa też na pracę układu sercowo-naczyniowego. Uczestniczy w procesach krzepnięcia krwi, bierze udział w regulacji syntezy cholesterolu, może także wpływać na regulację ciśnienia krwi.

Jaka jest przyswajalność magnezu?

Niestety magnez jest minerałem o stosunkowo niskiej przyswajalności. Średnio, jedynie 30% podaży magnezu ulega przyswojeniu przez organizm. Jeśli chodzi o magnez z produktów naturalnych, to najlepiej przyswajalny jest on z mleka matki (80-90%). Wysoką biodostępność ma także magnez z produktów mlecznych pochodzenia zwierzęcego (50-70%). Na przyswajalność magnezu ma wpływ kilka czynników. Na przykład, na zmniejszenie wchłaniania magnezu w organizmie wpływa wysoka zawartość błonnika w pożywieniu (40-50g/dzień). Również u osób spożywających posiłki bogate w fosfor obserwowane jest obniżone wchłanianie magnezu. Innymi czynnikami obniżającymi wchłanianie magnezu są: nadmiar wapnia, soli kuchennej, szczawianów, alkohol, czy niektóre antybiotyki.

Co zwiększa przyswajalność magnezu?

Bardzo istotnym czynnikiem zwiększającym przyswajalność magnezu jest obecność witaminy B6. Zwiększa ona stężenie jonów magnezu w osoczu oraz zmniejsza jego utratę wraz z moczem. Zarówno magnez jak i witamina B6 są niezbędne w syntezie białek oraz  w prawidłowym przebiegu innych procesów fizjologicznych, wykazują synergizm działania. Jednoczesne przyjmowanie tych dwóch składników znacznie zwiększa efektywność działania magnezu.

Dobowe zapotrzebowanie na magnez rośnie wraz ze wzrostem organizmu. Uważa się, że na przyrost każdego kilograma masy ciała potrzeba 300 mg jonów magnezu, a na przyrost kilograma mięśni 200 mg.

Warto oprócz suplementów szukać naturalnych źródeł, które dostarczają magnez. Foto: Freepik

9 produktów w których jest duża zawartość magnezu

1.Pestki dyni

2. Kakao

3. Otręby pszenne

4. Migdały

5. Kasza gryczana

6. Płatki owsiane

7. Orzechy laskowe

8. Groch

9. Banany

Sprawdź czy te produkty są obecne w diecie i w jakich ilościach.

Źródła:

Główne zdjęcie: Chuttersnap Unsplah

Może Cię również zainteresować:

3 komentarze

  1. wiola pisze:

    cześć 😉 zgadzam się z artykułem dieta jest bardzo ważna w uzupełnianiu magnezu , ale nie zawsze są wystarczające . miałam problem ze stawami bolały szczególnie po całym dniu na nogach , byłam osłabiona i nic mi się nie chciało . Włosy wypadało garściami ;/ zaczęłam jeść produkty bogate w magnez ale nie poprawa byłam znikoma ;/ w końcu polecono mi chela mag zażywam już 3 tydzień odstawiłam kawę i widzę poprawę . Skurcze mięśni są znacznie rzadziej , czuję się coraz lepiej mam więcej życia w sobie 😉 polecam

  2. Aleksandra Gawęda pisze:

    Tylko czemu na zdjęciu autor bloga wstawił kostkowe kryształy portu (pospolity siarczek Fe, wzór FeS2), bynajmniej nie pro-zdrowotny. ….

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *