Korzeń maca – charakterystyka i właściwości

Korzeń maca, zwany także peruwiańskim żeń-szeniem, pochodzi z Peru i jest niezwykle odżywczą rośliną. Ten superfood jest znany od tysięcy lat a mimo to ciągle zaskakuje. Okazuje się, że suplementacja ekstraktu z korzenia Maca, może istotnie przyczynić się do poprawy funkcjonowania ludzkiego organizmu.

Wzmocnienie i poprawa kondycji, pozytywny wpływ na libido oraz płodność, poprawa zdolności poznawczych. Ten superfood wykazuje zaskakująco wielopoziomowe działanie. Kto w szczególności powinien się zainteresować jego suplementacją? W jakiej formie występuje maca i jak to się dzieje, że tak działa? O tym więcej opowiemy w treści poniżej.

Korzeń maca – wartość odżywcza

Korzeń maca jest bogaty w białko. W 100 gramach tej rośliny kryje się nawet 14 gramów czystego białka. To wynik porównywalny do soczewicy czy soi. Dodatkowo żeń-szeń peruwiański zawiera witaminy z grupy B (B2, B3, B6) oraz cenny antyoksydant: witaminę C. W jego składzie obecny jest także cynk, jod oraz niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe.

Słowem, samo zdrowie! Nic dziwnego, że zainteresowanie suplementacją ekstraktem z peruwiańskiego żeń-szenia rośnie. Jakie może być jego zastosowanie i kto w szczególności powinien wpisać ten superfood na swoją listę zakupową?

Właściwości i zastosowanie korzenia maca

Pozytywne działanie żeń-szenia peruwiańskiego jest wielopłaszczyznowe. Z tego względu wiele osób może zainteresować się jego suplementacją. Zarówno ci, którzy pragną poprawić swoją sprawność, jak i wpłynąć ogólnie na zdrowie.

Dowiedziono, że korzeń maca cechuje się bardzo dużym potencjałem przeciwutleniającym, działaniem przeciwnowotworowym, przeciwosteoporotycznym i neuroprotekcyjnym. Może także zwiększać wydolność fizyczną oraz sprzyjać poprawie ogólnego stanu zdrowia. Udowodniony potencjał terapeutyczny L. meyenii wynika z obecności w jego składzie licznych związków biologicznie aktywnych. – (M. Greń, A. Gramza-Michałowska)

Jak widać, suplementacja korzenia maca jest wskazana zarówno w przypadku chęci wzmocnienia swojego zdrowego organizmu, jak i wpłynięcia na pewne dolegliwości. Osoby cierpiące na osteoporozę zdecydowanie powinny się zainteresować tą rośliną.

Kobiety w wieku okołomenopauzalnym również mogą suplementować ten superfood. Istnieją doniesienia, że maca obniża dyskomfort związany z objawami menopauzy. Dodatkowo sprzyja zdrowiu kości, które w tym okresie często zaczynają słabnąć. Częściej dochodzi do kontuzji a rekonwalescencja trwa dłużej.

Neuroprotekcja to nic innego jak działanie chroniące układ nerwowy. Z kolei właściwości przeciwutleniające, przyczyniają się do poprawy odporności oraz ochrony przed poważnymi chorobami, np. nowotworowymi.

Świeże korzenie maca, poza tym, że mogą być cennym suplementem, wykorzystywane są także do wytwarzania napojów alkoholowych (po sfermentowaniu) oraz produktów spożywczych (np. mąka).

Kto powinien spożywać żeń-szeń peruwiański?

Już od wielu lat mieszkańcy Ameryki Południowej przekonują, że korzeń maca jest afrodyzjakiem, który nie tylko pobudza libido, ale także wpływa pozytywnie na płodność. Naukowcy zainteresowali się tymi obietnicami, dlatego też zostały przeprowadzone liczne badania analizujące ten aspekt działania peruwiańskiego żeń-szenia.

W doświadczeniach in vitro oraz in vivo udowodniono jej korzystny wpływ na parametry nasienia zwierząt i ludzi, co skutkuje zwiększeniem płodności, bez jednoczesnej zmiany poziomu hormonów płciowych w surowicy krwi. – (M. Greń, A. Gramza-Michałowska)

Jednak to nie koniec wniosków na temat właściwości korzenia maca. Poza tym, że powinny go przyjmować osoby, które np. starają się o dziecko lub pragną naturalnie wpłynąć na swoją jurność, także sportowcy znajdą swojego sprzymierzeńca w żeń-szeniu peruwiańskim.

14-dniowa suplementacja ME (maca extract) poprawiła wyniki w jeździe na czas na 40 km oraz zwiększyła popęd seksualny u badanych dorosłych mężczyzn. – (M. Stone, A. Ibarra, M. Roller, A. Zangara, E. Stevenson)

Ogólne poczucie posiadania dużej ilości energii związane jest zarówno z popędem seksualnym, jak i sprawnością fizyczną. Dlatego suplementacja korzenia maca wpływa na jedno i drugie.

Ten superfood polecany jest także osobom, które zmagają się z anemią, weganom oraz wegetarianom. Wszystko dlatego, że maca szybko zapewnia podaż białka. Jest także uwaga co do tego, kto nie powinien sięgać po peruwiański żeń-szeń. Są to osoby z niedoczynnością tarczycy.

Gdzie znajdziesz korzeń maca?

Korzeń maca można spotkać pod różną postacią – od suplementu jako maca w kapsułkach, przez proszek z korzenia maca po przekąski, jak czekolada wegańska z dodatkiem korzenia maca. W zależności od dnia oraz osobistych preferencji, można sięgnąć po inną formę tego superfood’a.

Z pewnością warto się zainteresować wzbogaceniem swojej diety o tego typu dodatki. Suplementy zawierające żeń-szeń peruwiański można kupić w naszym sklepie. Tu też znajduje się wiele innych godnych uwagi superfood’ów, o których z pewnością jeszcze wspomnimy na naszym blogu.

Bibliografia

  • J. Mlost, M. Kostrzewa, K. Starowicz, Zioło, które leczy.
  • A. F. G. Cicero S. Piacente A. Plaza E. Sala R. Arletti C. Pizza, Hexanic Maca extract improves rat sexual performance more effectively than methanolic and chloroformic Maca extracts.
  • M. Stone, A. Ibarra, M. Roller, A. Zangara, E. Stevenson, A pilot investigation into the effect of maca supplementation on physical activity and sexual desire in sportsmen.
  • G. F. Gonzales, A. Ruiz, C. Gonzales, L. Villegas, A. Cordova, Effect of Lepidium meyenii (maca) roots on spermatogenesis of male rats.
  • M. Greń, A. Gramza-Michałowska, Maca (lepidium meyenii) – właściwości prozdrowotne.
  • E. Piątkowska, A. Bisztyga, A. Kopeć, T. Leszczyńska, Skład chemiczny i właściwości przeciwutleniające różnych odmian maki (lepidium preuvianum chacon)

Te produkty kupisz w naszym sklepie:

Może Ci się również spodoba

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *