Dieta dr Budwig – czy warto ją stosować?

Dieta dr Budwig

W obecnych czasach ludzie umierają na przeróżne schorzenia. Nie wiemy już, czego się bać, jak postępować, aby zapewnić sobie długie i zdrowe życie. Gubimy się w stosie niesprawdzonych informacji. Biegamy od lekarza do lekarza, poszukując rozwiązania w zaburzenia, które odbijają się na naszej codzienności. W tym wszystkim nie wiadomo, komu wierzyć, kto ma rację. Nic dziwnego, że chociaż współczesna medycyna i farmakologia są na bardzo zaawansowanym poziomie, wciąż poszukujemy alternatywy w darach natury. Warto w takiej momencie zapoznać się z tym, co to jest dieta dr Budwig, niemieckiej chemiczki siedmiokrotnie nominowanej do Nagrody Nobla, specjalistki w zakresie biochemii, farmacji i nauk przyrodniczych: fizyki, biologii, botaniki i chemii.

Zdrowa dieta, czyli jaka?

Przez ostatnie lata pojęcie diety nabrało nowego znaczenia. Kojarzymy ją częściej z potrzebą zrzucenia zbędnych kilogramów lub walką z cholesterolem i cukrzycą. Oznacza to, że dieta postrzegana jest obecnie jako narzędzie niezbędne do osiągnięcia konkretnego celu.

Wielu osobom wydaje się, że wystarczy kilka miesięcy katorżniczej diety, aby ich życie zmieniło się na lepsze. Płaski brzuch, atrakcyjny wygląd, wrzucanie postów z fantazyjną sałatką. Zatraciliśmy sens, zapomnieliśmy o pierwotnym znaczeniu diety. Na szczęście coraz więcej specjalistów wypowiada się na ten temat, dementując wszelkie mity dotyczące odżywiania się.

Sposób, w jaki jemy, powinien stanowić nieodłączny element tego, jak żyjemy. Zamiast traktować dietę w kategoriach kilkumiesięcznego narzędzia, warto się z nią oswoić. Jedzenie stanowi podstawę zdrowego funkcjonowania organizmu. Daje ono także przyjemność, dlatego nie powinno się jeść czegokolwiek “za karę” lub na siłę.

Warto wypracować sobie konsensus między zdrowym a smacznym jedzeniem i w ten sposób funkcjonować na stałe. Osoby, których dotknął temat nowotworu, czują w sobie większą motywację, by odmówić sobie przetworzonych artykułów spożywczych, tłuszczów trans czy nadmiaru cukru. Chętniej przechodzą na dobrą stronę mocy. Tymczasem o wiele lepiej jest zapobiegać, niż leczyć, prawda?

Tylko jak przekonać do tego osoby, którym się wydaje, że choroba to temat bardzo odległy, a nawet nierzeczywisty? Jak namówić osoby, które czują się świetnie, że zwyczajnie warto jeść zdrowo? Zbilansowana i przemyślana dieta może być fajna i smaczna.

Obecnie w sieci istnieje mnóstwo przepisów, które z powodzeniem można wdrożyć w swoje codzienne życie. Bez odmawiania sobie przyjemności z jedzenia. Zdrowe produkty, tzn. naturalne, niskoprzetworzone, zawierające odpowiednią ilość białek, tłuszczów oraz cukrów. Dieta dr Budwig, zwana jest dietą białkowo-tłuszczową, chociaż są w niej obecne także cukry.

Kim jest Johanna Budwig i dlaczego opracowana przez nią dieta nazywana jest zdrową, a także antynowotworową?

Kim jest dr Budwig?

Johanna Budwig urodziła się w 1908 roku, w Niemczech. Przez wiele lat pracowała jako główna specjalistka-konsultantka z tytułem doktora fizyki. Zagłębiała się w tajemnice tłuszczów, poznając ich budowę, specyfikę działania oraz źródła. Doświadczenie, zdobyte w Instytucie Badań Tłuszczu BAGKF w Münster, pozwoliło Budwig wniknąć w specyfikę oddziaływania tej substancji odżywczej na organizm ludzki. Z czasem, a mianowicie w 1952 roku, kobieta opracowała własną dietę, której głównym zadaniem było przeciwdziałanie powstawaniu wszelkiego typu nowotworów. Dr Budwig twierdziła, że niedobory kwasów omega-3 w codziennej diecie, stanowią podłoże powstawania raka, chorób serca oraz cukrzycy.

Co ciekawe, chociaż Budwig była kilkakrotnie nominowana do nagrody Nobla oraz naliczono jej ok. 2400 wyleczonych pacjentów, kobieta spotkała się z wieloma opiniami sceptyków. Osoby postrzegające twierdzenia Budwig za kontrowersyjne, zazwyczaj należały do środowiska medycznego i farmaceutycznego. Nie da się ukryć, że poglądy niemieckiej uczonej były na tyle niekonwencjonalne a jednocześnie skuteczne, że mogły mocno naruszyć rozwój tradycyjnych metod leczenia nowotworu.

Oburzenie lekarzy i farmaceutów było w takim razie całkowicie zrozumiałe. Budwig nie pozostawała obojętna na sceptyczne komentarze. Często twierdziła, że postępowanie lekarzy jest nierozsądne i mało skuteczne, ponieważ skupiają się oni wyłącznie na objawach, zamiast doszukiwać się przyczyn chorób. Niemka podchodziła bardzo holistycznie swoich do pacjentów. Namawiała ich nie tylko do zmiany sposobu jedzenia, ale również dbania o higienę psychiczną. Oznacza to życie w sprzyjającym otoczeniu oraz unikanie permanentnego stresu.

Dr Budwig – krótka charakterystyka

Dieta dr Budwig opiera się głównie na oleju lnianym wysokolinolenowym, zawierającym mnóstwo kwasów omega-3. Dodatkowo kobieta zaleca, aby unikać takich produktów spożywczych, jak: cukier prosty, tłuszcze zwierzęce, olej sałatkowy, przetworzone mięso np. wędliny, masło i margaryna. Budwig, tworząc listę produktów zakazanych, nie wiedziała, że nadejdą czasy, w których powszechne stanie się jedzenie znacznie gorszych produktów, niż np. tłusty ser żółty.

Obecnie, dieta opracowana przez Niemkę, staje się bardziej popularna, niż za czasów życia słynnej pani doktor. Nic dziwnego, w końcu jesteśmy ofiarami szybkiego życia, coraz częściej zapadamy na takie choroby, jak: nabyta cukrzyca typu II, nadciśnienie, choroby serca oraz nowotwory. Z tego względu poszukujemy drogi w kierunku zdrowia i lepszego funkcjonowania. Coraz więcej osób, które pragną podążać w kierunku zdrowia, mimowolnie zmierza w stronę naturalnych rozwiązań. Do takich właśnie należy dieta dr Budwig. Na czym ona polega?

Wstęp do diety dr Budwig

Przed rozpoczęciem diety właściwej, Budwig zaleca przejście tzw. okresu wstępnego, który polega na kilkudniowym spożywaniu jednego rodzaju posiłku. Oczywiście nie jest to jakikolwiek posiłek, lecz ściśle opracowana receptura na oczyszczenie organizmu. Posiłek, służący do przejścia przez okres wstępny, składa się z: siemienia lnianego, miodu, mleka*, płatków owsianych oraz wody. Do picia powinniśmy stosować tylko wodę, delikatne herbatki, świeżo wyciskane soki warzywne i owocowe, a jeśli masz problem z zaśnięciem, polecana jest też lampka czerwonego wytrawnego wina.

*- Pierwowzór diety dr Budwig został przez nią opracowany w czasach, gdy mleko uważano za produkt zdrowy. Z resztą dawne mleko ma niewiele wspólnego z tym obecnie powszechnie występującym w sklepach. Można więc zastąpić tradycyjne mleko tym roślinnym lub zupełnie z niego zrezygnować na korzyść większej ilości wody.

Etap wstępny służy oczyszczeniu organizmu z wszelkich toksyn oraz przygotowaniu go do innego stylu odżywiania. Dr Budwig zaznaczyła w swojej diecie, że poza trzymaniem się konkretnych zasad dotyczących odżywiania, należy także zadbać o odpowiednią dawkę snu oraz aktywności fizycznej. Pokazuje to wspomniane wcześniej holistyczne podejście uczonej do kwestii zdrowia ludzkiego.

Warto dodać, że Dr Budwig opracowała swoją dietę z myślą o osobach chorych (głównie na nowotwory) i tak by zawierała różne warianty. Dieta jest elastyczna w zależności od przypadku, ponieważ niektóre osoby chore na raka z trudem przyjmują posiłki stałe, nie mogą też pozwolić sobie na zbyt dużą aktywność fizyczną.

Dieta dr Budwig z powodzeniem może być wdrożona także w życie osób zdrowych, które wolą zapobiegać, niż później leczyć.

Zasady antynowotworowej diety dr Budwig

Dr Budwig w swojej diecie zaleca usunięcie wszystkich tłuszczów nasyconych bogatych w kwasy omega-6. Mowa o tłuszczach pochodzenia zwierzęcego. Osoby bardzo przywiązane do jedzenia mięsa mogą je spożywać, natomiast sporadycznie. W sytuacji idealnej powinniśmy ograniczyć się wyłącznie do mięsa rybiego. Chodzi o osiągnięcie proporcji tłuszczów omega-3/omega-6 na poziomie 4:1.

Poza tłuszczami, które zdecydowanie wiodą prym w diecie dr Budwig, musimy także pamiętać o wykreśleniu z menu posiłków przetworzonych, zawierających konserwanty oraz „ulepszacze smaku i konsystencji”.

Nie powinniśmy w ogóle spożywać potraw smażonych. Najlepiej jest gotować na parze oraz sporadycznie piec. W diecie dr Budwig bardzo istotna jest jakość surowca, dlatego też zalecane jest spożywanie produktów spożywczych, zakupionych w sklepie ekologicznym ze zdrową żywnością. Chodzi o unikanie źródeł produkcji artykułów spożywczych w oparciu o sztuczne metody hodowli, szkodliwe nawozy, w tym azotany i azotyny.

Dr Budwig zawsze zachęcała swoich pacjentów do korzystania z uroków natury. Pisała o zbawiennym działaniu świeżego powietrza oraz kąpieli słonecznych.

Co prawda wówczas nie było aż tak głośno na temat dziury ozonowej oraz negatywnego działania słońca m.in. na skórę. Słyszano głównie o jego pozytywnych stronach, jak choćby pozyskiwanie naturalnej witaminy D. Dzisiaj spędzanie czasu na słońcu także jest możliwe, natomiast zawsze należy zabezpieczyć ciało odpowiednio silnym filtrem SPF 30+.

Zasady opisane przez dr Johannę Budwig mają na celu przywrócenie naturalnej równowagi biologicznej. Dlatego też tak ważne jest, byśmy w momencie w którym zdecydujemy się na ich wdrożenie, byli odpowiednio zaangażowani, i wykazywali dużą wolę i wytrwałość w takim stylu życia, pozostając z nim na całe życie.

Dieta antynowotworowa i leczenie niekonwencjonalne – czy działa?

Zgodnie z tym, co podaje źródło (raport International Journal of Cancer z 2005r.), badania na szczurach z guzami nowotworowymi wykazały, że:

  • regularnie spożywanie siemienia lnianego hamuje wzrost nowotworu;
  • częstość przerzutów do płuc zmniejszyła się do 70%;
  • przerzuty do odległych węzłów chłonnych były istotnie zmniejszone (52%);
  • u szczurów karmionych lignanem, w połączeniu z olejem lnianym, całkowita częstość przerzutów była mniejsza (o 42%).

Z kolei zgodnie z danymi Clinical Cancer Research z listopada 2004 roku, prognozy leczenia raka piersi są zależne od poziomu estrogenów. W badaniach przeprowadzonych na szczurach, zauważalne były różne rokowania w zależności od obranej terapii. Badano skutki przyjmowania samego siemienia lnianego, przyjmowania samego tamoksyfenu oraz jednoczesnego przyjmowania siemienia lnianego oraz tamoksyfenu.

W tym ostatnim przypadku odnotowano najbardziej zadowalające rezultaty w postaci zmniejszenia guza raka piersi o 50-74%. Samo spożywanie siemienia lnianego także hamowało rozwój guza (ok. 22%), co może stanowić dowód na działanie diety dr Budwig.

Oczywiście można sceptycznie podchodzić do wszelkich niekonwencjonalnych metod leczenia. Mimo wielu badań potwierdzających te metody, nadal będziemy mieli do czynienia z ludzkimi wątpliwościami. Istnieje jednak argument, któremu naprawdę trudno zaprzeczyć. Otóż, o ile konwencjonalne leczenie (np. raka) może być skuteczne, o tyle nie pozostaje ono obojętne dla prawidłowego funkcjonowania całego organizmu. Tymczasem wdrożenie w codzienne życie zdrowej diety dr Budwig może pomóc i z pewnością nie zaszkodzi.

Bibliografia

https://crimsonpublishers.com/ggs/fulltext/GGS.000508.php

Why the Dr. Budwig Flaxseed Diet should be Part of your Cancer Treatment Program?

L.A. Jenkins

http://rpdemos.net/clients/hendunadmin/admin/uploads/source/CPD/CPD-18-2-111.pdf

Breast Cancer Effectively Treated with Budwig Protocol

L.A. Jenkins

https://zdrowegeny.pl/poradnik/przeciwnowotworowa-dieta-dr-budwig-zasady-diety-produkty-korzysci

Te produkty kupisz w naszym sklepie:

Może Ci się również spodoba

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *