Jaki wpływ na nasz organizm mają węglowodany?

Węglowodany

Nasza codzienna dieta dostarcza do naszego organizmu różnych składników mineralnych, niezbędnych do jego prawidłowego funkcjonowania.  Dania, które spożywamy każdego dnia, powinny zawierać odpowiednie proporcje witamin, tłuszczy, białek i węglowodanów. Czym są węglowodany i jak wpływają na nasz organizm oraz dlaczego są one niezbędne w naszej diecie?

Czym są węglowodany?

Węglowodany to inaczej cukry, które dostarczają nam energii, niezbędnej do codziennego funkcjonowania naszego organizmu. Są to związki zbudowane z różnych atomów takich jak węgiel, wodór i tlen. Są bardzo kluczowym składnikiem naszej diety, ponieważ bez ich dostarczenia zabraknie nam siły na codziennie zajęcia, a przede wszystkim na podtrzymanie podstawowych naszych czynności życiowych. Pamiętajmy jednak, że powinniśmy spożywać odpowiednią ilość węglowodanów, aby nie zaburzyć żadnego z procesów, do których dochodzi w naszych organizmie.

Ich rola w naszej diecie i wpływ na organizm

Z racji tego, że są one głównym źródłem energii dla naszego organizmu, nasz jadłospis powinien zostać ułożony tak, aby węglowodany dostarczały nam 45%-65% energii w naszej diecie. Cukry proste w naszym jadłospisie powinny stanowić około 10% tej energii. Jest ona wykorzystywana przez nasze narządy do ich prawidłowego funkcjonowania, a także przez nasze mięśnie, dzięki którym jesteśmy w stanie się poruszać i wykonywać wiele czynności. Odpowiadają one także za utrzymanie temperatury naszego ciała. Dzięki nim ciepłota naszego ciała jest utrzymana na odpowiednim poziomie. Odpowiadają one także za odpowiednią pracę naszego mózgu, krwinek czerwonych oraz całego układu nerwowego. Jeśli nie dostarczymy odpowiedniej ilości węglowodanów do naszego organizmu, może to wywołać niepowołane skutki, takie jak senność, rozdrażnienie, a nawet problemy dotyczące naszej koncentracji, co będzie miało także wpływ na zapamiętywanie kluczowych rzeczy w codziennym funkcjonowaniu. Zapotrzebowanie na węglowodany będzie jednak zmieniało się wraz z naszym wiekiem. Pamiętajmy także, żeby nie doprowadzić do niedoboru węglowodanów jak i do dostarczenia zbyt dużej ich ilości. Jeśli nie dostarczymy ich odpowiedniej ilości, energia pozyskiwana będzie z białek, które odpowiedzialne są za budowanie tkanki mięśniowej w naszym organizmie. Natomiast zbyt duża ilość będzie prowadziła do odkładania się w tkance tłuszczowej, co może prowadzić do otyłości lub zachorowania na różne choroby metaboliczne.  Jednakże przy podjęciu jakiejkolwiek diety powinniśmy skonsultować się najpierw z lekarzem lub dietetykiem, który dobierze odpowiednią ilość do parametrów naszego organizmu.

Źródła węglowodanów

Najczęściej znajdziemy je w produktach roślinnych, np. zbożowych takich jak pieczywo, przetwory zbożowe, płatki zbożowe czy nawet otręby. Bogate w węglowodany są także rośliny strączkowe takie jak soja, soczewica i ciecierzyca. Znajdziemy je również w mleku i jego przetworach, a nawet w miodzie. Innymi zdrowymi składnikami, w których je znajdziemy są warzywa i owoce, które powinniśmy spożywać w każdym posiłku. Należy rozdzielić je tak, aby były mniej więcej połową spożywanych przez nas składników odżywczych, oczywiście zależnie od naszego wieku oraz stanu zdrowia. Węglowodany występują także w produktach takich jak słodycze czy napoje słodzone, których nie powinniśmy spożywać zbyt wiele, ponieważ są bogate w dużą ilość cukru, który w zbyt dużej ilości niekorzystnie wpływa na nasz organizm.

Catering dietetyczny zapewni odpowiednią ilość węglowodanów!

Catering dietetyczny stał się coraz chętniej wybieraną alternatywą przez wiele osób w Polsce. Dlaczego tak się stało? Otóż zapewnia on odpowiednio zbilansowane posiłki, które dostarczą nam energii na cały dzień, co spowoduje, że nie będziemy musieli martwić się o to co przyrządzić na śniadanie, obiad czy też kolację. Posiłki są bardzo smaczne oraz różnorodne, co jeszcze bardziej zachęca do ich spożywania. Dania skomponowane są tak, aby dostarczyć wszystkich niezbędnych składników, w odpowiednich ilościach dostosowanych do naszego organizmu. Odpowiednia ilość węglowodanów jest w nich uwzględniona co sprawi, że nie musimy martwić się o to czy nie przybierzemy dodatkowych kilogramów.

Jednym z najlepszych cateringów oferujących unikatowe posiłki jest Pogotowie Dietetyczne, które zapewnia nam wszystko, czego potrzebujemy w jednej torbie. Są one dostarczane każdego dnia i zawierają głównie 5 posiłków, które powinniśmy rozłożyć w odpowiednich odstępach czasowych, aby przyniosły lepszy rezultat. Nie zwlekaj dłużej i zamów już dziś posiłki oferowane przez Pogotowie Dietetyczne i ciesz się odpowiednią ilością węglowodanów w każdym posiłku każdego dnia.

Możesz również polubić…

1 Odpowiedź

  1. aktywniewmiescie pisze:

    Ciekawy i korzystny artykuł

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *