Jedz seler na zdrowie

Zdrowie to fundament prawidłowego funkcjonowania. Kiedy jest zdrowie, można myśleć o karierze zawodowej, szczęśliwym życiu osobistym czy podróżach. Kiedy nic nam nie dolega, możemy się po prostu skupić na tym, co nas ciekawi, buduje i rozwija. Jednak to właśnie walka o zdrowie okazuje się być ciężka w obecnych czasach. Wiele osób skarży się na rozmaite dolegliwości, których jednak można uniknąć. I to w naturalny sposób, np. pijąc sok z selera. – Co zawiera w sobie to warzywo i dlaczego jest tak bardzo zdrowe?

Co zawiera w sobie seler?

Co można znaleźć w korzeniu oraz naci selera i dlaczego jest on aż tak zdrowy? Przede wszystkim seler to skupisko cennych witamin, w tym: C, A, E, PP, oraz B9. Można w nim znaleźć także składniki mineralne: fosfor, żelazo, magnez i cynk. Dodatkowo seler zawiera: beta-karoten, furanokumaryny i flawonoidy.

Dzięki temu seler wykazuje właściwości: przeciwzapalne, rozkurczające, antyoksydacyjne oraz diuretyczne. Co ciekawe, seler pozytywnie wpływa również na męską potencję, tj. sprawność seksualną. Wszystko dlatego, że spożywanie tego warzywa regularnie, zwiększa poziom androsteronu.

Sok selera – mistrzowski napój

Nie bez przyczyny sok z selera nazywa się mistrzowskim napojem. Jego codzienne picie wspiera ogólną kondycję organizmu. Dlatego poleca się go osobom aktywnym fizycznie. Seler wspiera zdrowie kości, wspomaga pracę wątroby oraz przyspiesza proces redukcji ponadprogramowych kilogramów. Dodatkowo poprawia wygląd skóry oraz włosów.

Wiadomo, że osoby, które żyją z bycia sprawnym, często narażają się na funkcjonowanie w warunkach nadzwyczajnych dla ich organizmu. Ciężkie treningi, ograniczanie niektórych składników w diecie. To wszystko może prowadzić np. do pogorszenia kondycji skóry, wypadania włosów czy ogólnego osłabienia.

Seler zawiera składniki, które wspierają wiele funkcji zachodzących w organizmie. Dodatkowo świetnie smakuje. Można go z powodzeniem pić na czczo, np. przed porannym treningiem. Po pierwsze, seler nie podrażnia żołądka (jest wręcz przeciwnie), po drugie zapewnia uczucie sytości a po trzecie doskonale nawadnia organizm.

Seler korzeniowy a seler naciowy

Seler korzeniowy czy naciowy? – Który wybrać? Całe warzywo w postaci selera jest pełne cennych składników. Do głównych części użytkowych tego warzywa należą: korzeń spichrzowy oraz nać. Którą część selera warto wybrać? – Obie. Po co się ograniczać, skoro zarówno korzeń, jak i nać są zdrowe? To, co je różni, dotyczy obróbki podczas spożycia. Sok najłatwiej jest wycisnąć z naci. Podobnie będzie ze świeżą i szybką sałatką. Z kolei korzeń selera doskonale nadaje się do obróbki termicznej, marynowania oraz kiszenia.

W ramach szybkiej przekąski można sięgnąć po sok z selera naciowego. Ten nie tylko dostarczy nam cennych witamin, ale również zadba o zdrowie jelit. Z kolei seler marynowany będzie idealnym dodatkiem do kolacji. Korzeń selera można również pokroić w kształt frytek, wstawić do piekarnika i zajadać się pyszną oraz zdrową przekąską na ciepło. Rewelacyjna jest także zupa krem z selera korzeniowego.

Nie ma powodu, aby wybierać jedną część selera, skoro zarówno nać, jak i korzeń, wspierają zdrowie i nadają się do wielu pysznych potraw. Cały seler jest bardzo delikatny dla żołądka, dlatego można spożywać go zarówno na surowo, jak i po obróbce.

Kto powinien jeść seler?

Jeśli chodzi o to, kto powinien jeść seler, na usta sili się odpowiedź: “każdy”. Coś w tym jest, ponieważ nie ma przeciwwskazań dotyczących spożywania selera, natomiast wynika z tego wiele korzyści zdrowotnych. Seler należy do białych warzyw, które najrzadziej uczulają.

W takim razie można sformułować to zdanie inaczej, tzn. “kto w szczególności powinien jeść seler?” – Na pierwszym miejscu będą to osoby mające problem z wydolnością wątroby. Wszystko dlatego, że seler wykazuje właściwości alkalizujące, tj. ułatwiające pozbywanie się nadmiaru tłuszczu z wątroby. Zawarty w selerze przeciwutleniacz – PQQ, chroni przed niealkoholową chorobą stłuszczeniową wątroby.

Przez to seler wspiera również osoby będące na diecie redukcyjnej. To warzywo ułatwia proces chudnięcia także z innego powodu. Otóż zawiera w swoim składzie błonnik zapewniający uczucie sytości. Z kolei składnik o nazwie phthalide odpowiada za obniżenie poziomu cholesterolu we krwi.

Seler zawiera apigeninę, która wspiera walkę z niektórymi rodzajami nowotworu. Apigenina jest flawonoidem o silnych właściwościach przeciwutleniających. Apigenina to również składnik niwelujący stany zapalne w żołądku.

Selerem powinny się zainteresować także kobiety w okresie menopauzy oraz dzieci. Wszystko dlatego, że warzywo to zawiera pierwiastki oraz witaminy (wapń, krzem, witamina K) odpowiadające za wzmocnienie kości.

Obecność żelaza i kumaryny w selerze sprawia, że jest to również niezwykle cenny składnik w diecie wegan i wegetarian. Seler wspomaga także pracę układu nerwowego, a przez to wspiera dobry sen. Duża zawartość witaminy A sprawia, że spożywanie selera wzmacnia włosy oraz poprawia kondycję skóry.

Szukasz produktów zawierających seler? Koniecznie zajrzyj do sklepu – Stragan Zdrowia.

Bibliografia

  • E. Gajda, Fitoterapia i dieta w zapobieganiu i leczeniu nadciśnienia tętniczego.
  • J. Zalega, D. Szostak-Węgierek, Żywienie w profilaktyce nowotworów. Część I. Polifenole roślinne, karotenoidy, błonnik pokarmowy.

Te produkty kupisz w naszym sklepie:

Może Ci się również spodoba

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *