Kwas askorbinowy – zmiatacz wolnych rodników

Bardzo dużo mówi się o wolnych rodnikach oraz ich szkodliwym działaniu na nasze zdrowie i urodę. W reklamach widzimy tylko zdawkowe: “działa przeciwrodnikowo”, co daje nam komunikat, że wolne rodniki są złe. Z kolei kwas askorbinowy podaje się jako rozwiązanie mające na celu zwalczanie wolnych rodników. – Tylko czy taka informacja nam wystarczy? Jesteśmy zdania, że warto się przyjrzeć temu zjawisku nieco głębiej. To też uczynimy za pośrednictwem poniższego artykułu.

Kwas askorbinowy – czy to witamina C?

Wiele osób utożsamia kwas askorbinowy zerojedynkowo z witaminą C. Tymczasem witamina C stanowi grupę związków o biologicznej aktywności analogicznej do kwasu L(+)-askorbinowego. W takim wypadku nie jest to błąd, że funkcje witaminy C łączy się z funkcjami kwasu askorbinowego, jednak pragnąc zachować pewną precyzję, warto było podkreślić tę różnicę (mniej lub bardziej) znaczącą.

Witaminę C można spotkać pod różną postacią zarówno w produktach spożywczych, jak i np. kosmetycznych czy farmaceutycznych. O to, która forma witaminy C jest najlepsza, stoczono już niejeden bój naukowy. Okazuje się jednak, że każda forma ma swoje wady i zależy. O ile naturalne formy witaminy C są bardziej aktywne, tak te syntetyczne zachowują większą stabilność, co również nie pozostaje obojętne na ich potencjalne działanie.

Warto więc skupić się na tym, że niezależnie od stosowanej formy, każda witamina C jest silnym antyoksydantem, którego działanie dodatkowo “podbija” obecność witaminy E. Dlatego nie bez przyczyny stosuje się je razem w wielu kosmetycznych czy farmaceutycznych recepturach.

Czym są wolne rodniki?

Tutaj wkraczamy na niezwykle ciekawy grunt. Otóż wyjaśniamy, czym są wolne rodniki. Tak znane z reklam i artykułów. Chociaż w dużym uproszczeniu można założyć, że wolne rodniki są szkodnikami ze “świata zewnętrznego”, nie do końca jest to prawda. Otóż stanowią one grupę atomów z niesparowanymi elektronami, które aby przetrwać, poszukują brakującego uzupełnienia. Ich wielką reaktywność można więc porównać do desperacji, istnej walki o przetrwanie.

W naturze nic nie bierze się bez powodu i podobnie jest z wolnymi rodnikami. Otóż do pewnego momentu spełniają one korzystną rolę dla wielu organizmów żywych. Ich reaktywność wykorzystywana jest do walki z drobnoustrojami. Co ciekawe, codziennie połykamy wolne rodniki, gdyż niewielki procent wdychanego powietrza przekształcany jest właśnie w ich atomy.

W takim razie można z powodzeniem powiedzieć, że każdy z nas ma w sobie pewną ilość wolnych rodników, które nie tyle nie szkodzą, co nawet nam służą. W takim razie dlaczego mielibyśmy się przed nimi bronić?

Jak witamina C zwalcza wolne rodniki? Działanie antyoksydacyjne

Nasz organizm wyposażony jest w mechanizmy, dzięki której dochodzi do zachowania pewnej równowagi. I tak wolne rodniki są “utrzymane pod kontrolą”. Dzięki temu nam nie szkodzą. Niestety, w warunkach niekorzystnych dla naszego zdrowia, dochodzi do zachwiania tej równowagi, co w konsekwencji skutkuje procesem o nazwie: stres oksydacyjny.

Zanieczyszczone powietrze, długotrwały stres i napięcie, używki oraz fast food to tylko niektóre czynniki wpływające na zaburzenie naturalnego środowiska, w którym organizm radzi sobie samodzielnie z większością wyzwań pod tytułem: choroby, drobnoustroje itp. Dochodzi do utraty równowagi i wówczas potrzebna jest pomoc z zewnątrz, gdyż wolne rodniki, poza niszczeniem drobnoustrojów, zaczynają również atakować zdrowe komórki.

Rodzaj i kolejność pozostaje dla wolnych rodników bez znaczenia. Badanie ich aktywności doprowadziło do wysnucia wielu smutnych a nawet przerażających wniosków. Wolne rodniki wpływają nie tylko na uszkodzenie np. komórek skóry, skutkując przyspieszeniem procesów starzenia się skóry. Wolne rodniki wchodzą w reakcje z: białkami, lipidami, DNA i RNA, prowadząc do pojawienia się choroby Parkinsona, Alzheimera czy nowotworów.

Dlatego tak ważne jest ich wychwytywanie poprzez wsparcie w postaci antyoksydantów, zwanych również przeciwutleniaczami. Wolne rodniki namnażają się w niezwykle szybkim tempie, dlatego warto jest działać przeciwrodnikowo od wewnątrz (poprzez suplementację, zdrową dietę) i na zewnątrz (poprzez odpowiednie kosmetyki czy zabiegi kosmetyczne).

Skąd brać kwas askorbinowy?

Na to pytanie pośrednio odpowiedzieliśmy w poprzednich akapitach. Warto jednak zgłębić nieco ten temat, dając jasną informację, skąd pozyskiwać kwas askorbinowy. – W dużej ilości występuje on w produktach pochodzenia roślinnego: owocach cytrusowych, porzeczkach, winogronie, truskawkach, aronii, dzikiej róży, pomidorach, papryce, kalafiorze, kapuście, natce pietruszki.

Nasz organizm gromadzi witaminę C w leukocytach, jednak podczas schorzeń, jak choćby mała infekcja czy stan zapalny spowodowany nadmiernym wysiłkiem, dochodzi do szybkiego zużycia naturalnych zasobów tego przeciwutleniacza. Dlatego też pamiętamy od dziecka, że podczas choroby spożywa się leki lub suplementy diety zawierające witaminę C.

Dzieciom również można podawać witaminę C. Warto jednak robić to po konsultacji z pediatrą. Tutaj wyzwanie najczęściej jest inne, ponieważ nawet, gdy zalecane jest podanie dziecku witaminy C, może ono odmówić jej przyjęcia z uwagi na kwaśny smak suplementu. Tutaj z pomocą przychodzą drażetki. Z kolei osoby starsze, które mają problem z połykaniem tabletek i kapsułek, mogą sięgnąć po witaminę C w formie płynu.

Co daje witamina C?

Podczas chorób, również tych przewlekłych, zaobserwowano wzrost zapotrzebowania organizmu na podaż witaminy C. Dzięki dostarczaniu jej z zewnątrz, dochodzi do poprawy naturalnych systemów obronnych organizmu, jak neutralizacja reaktywnych form tlenu, działanie immunostymulujące, zwiększenie podaży cytokin, wzmożenie działania bakteriobójczego, ochrona błon komórkowych różnego typu tkanek.

Można więc z pełnym przekonaniem powiedzieć, że warto dbać o ciągłe dostarczanie witaminy C. Oczywiście należy pamiętać o zmianie jej stężenia w zależności od aktualnych potrzeb organizmu, aby nie doprowadzić do przedawkowania. Po dobrej jakości suplementy zawierające kwas askorbinowy zapraszamy do naszego sklepu – Stragan Zdrowia.

Bibliografia

  • M. Krzysik, J. Biernat, H. Grajeta, Wpływ wybranych składników odżywczych pożywienia na funkcjonowanie układu odpornościowego Cz. II. Immunomodulacyjne działanie witamin i pierwiastków śladowych na organizm człowieka
  • L. Czerwiecki, Współczesne poglądy na rolę przeciwutleniaczy roślinnych w profilaktyce chorób cywilizacyjnych
  • K. Zawada, Znaczenie witaminy C dla organizmu człowieka

Te produkty kupisz w naszym sklepie:

Może Ci się również spodoba

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *