Mądra dieta – mądre dziecko

Dziecko w okresie wzrostu i intensywnej nauki potrzebuje urozmaiconego i bogatego w składniki odżywcze pożywienia. Dla ucznia pierwsze i drugie śniadanie to najważniejszy posiłek, od którego w dużej mierze zależy jego samopoczucie, zdolność koncentracji, sprawność intelektualna i pamięć.

Naukowcy udowodnili, że istnieje ścisły związek między dietą, a zdolnościami umysłowymi. Coraz częściej mówi się o tym, że inteligencja nie jest stanem wrodzonym i można nad nią pracować przede wszystkim za pomocą odpowiedniego odżywiania. Możemy pomóc naszym dzieciom w nauce i rozwoju ich intelektualnych predyspozycji w mądry sposób komponując ich posiłki.

Cukier – nie! Węglowodany złożone – tak!

Jak powiedział Paul van der Velpen, szef holenderskiej służby zdrowia: cukier jest najbardziej niebezpiecznym narkotykiem naszych czasów. Badania wykazały, że zjedzenie posiłku zawierającego cukier, aktywuje w mózgu te same obszary co kokaina i heroina. Cukier uzależnia, a do tego jest substancją bardzo niekorzystnie oddziałująca na nasz organizm. Okrada go z cennych składników, naraża na choroby cywilizacyjne i na pewno nie jest sprzymierzeńcem sprawności intelektualnej. Nadmiar cukru powoduje rozdrażnienie, trudności z koncentracją i skupieniem uwagi, nadpobudliwość lub odwrotnie nadmierną senność.

Szeroko zakrojone badania przeprowadzone przez naukowców z Uniwersytetu w Bristolu wykazały, że dzieci, które jedzą dużo pokarmów bogatych w cukier i tłuszcze trans, już po 5 latach odbiegają poziomem IQ od zdrowo odżywiających się rówieśników. Wniosek z badań był jasny uczniowie jedzący dużo słodyczy i chipsów mają niższy iloraz inteligencji niż ich rówieśnicy mający zdrowszą dietę.

Zupełnie inną sprawą są węglowodany złożone, których mózg potrzebuje dla prawidłowej pracy i rozwoju. Mózg odżywia się glukozą, ale jej źródłem nie może być prosty cukier, który błyskawicznie przenika do krwiobiegu, obciążając przy tym trzustkę. Węglowodany złożone trawione są stopniowo i organizm może zrobić z nich właściwy pożytek, a mózg dzięki nim będzie otrzymywał zastrzyk energii przez kilka godzin.

Wartościowe źródła węglowodanów złożonych to:

  • zboża (dobrej jakości chleb pszenno-żytni na zakwasie będzie najlepszy na kanapki dla dzieci, sam żytni będzie dla nich zbyt ciężkostrawny),
  • kasze (jaglana, gryczana, kukurydziana, jęczmienna, komosa ryżowa)
  • ryż
  • płatki: owsiane, orkiszowe, jaglane, żytnie, jęczmienne, z amarantusa.
  • ziemniaki, fasola, soczewica
  • makarony (orkiszowy, ryżowy).

Węglowodany złożone uzupełniane o wartościowe cukry proste z owoców i miodu będą najlepszym paliwem dla mózgu intensywnie uczącego się dziecka.

Zróżnicowana dieta wspiera rozwój dzieci! Foto: Unsplah

Mózg w doskonałej kondycji

Węglowodany nie są jedyną pożywką dla mózgu. Dieta ucznia powinna obfitować również w:

  • kwasy tłuszczowe omega-3, które usprawniają przepływ bodźców nerwowych; znajdziemy je w tłustych rybach (makrela, łosoś, śledź, halibut), orzechach i migdałach, awokado, siemieniu lnianym, oleju lnianym i rzepakowym
  •  witaminy z grupy B (głównie B3 i B4, inaczej PP), usprawniające pracę układu nerwowego i poprawiające koncentrację; B3 znajdziemy je w pełnoziarnistych produktach zbożowych, migdałach, indyku, słoneczniku, grochu, miodzie;
  • cynk jego duże ilości stwierdza się u dzieci o wysokim poziomie IQ; znajdziemy go w pestkach dyni i słonecznika, żółtkach jaj, warzywach strączkowych, kiełkach, kapuście, cebuli, pomidorach, ziemniakach, rzodkiewce, morelach, brzoskwiniach, malinach;
  • magnez przeciwdziała zatruciu metalami ciężkimi, które uszkadzają mózg, razem z wapniem usprawnia pracę systemu nerwowego; znajdziemy go w zielonych częściach roślin, kakao, miodzie, pieczywie z pełnego przemiału.

Zamiast drożdżówki

Choć drożdżówki wróciły do szkolnych sklepików, warto od najmłodszych lat uczyć maluchy lepszych nawyków żywieniowych. Słodka bułka, oprócz kalorii, nie dostarcza prawie żadnych wartości odżywczych. Zawiera szkodliwe dla zdrowia tłuszcze trans, bo te sklepowe zazwyczaj wypiekane są na margarynie i białym cukrze.

Drugie śniadanie dziecka powinno składać się z wartościowej kanapki – dobrej jakości pieczywo, masło, ser, wędlina ze sprawdzonego źródła najlepiej domowej roboty, pasty kanapkowe, np. ze słonecznika, pestek dyni, orzechów, do tego sezonowe warzywa: pomidor, rzodkiewka, sałata. Zamiast drożdżówki uczeń powinien dostać sezonowe owoce, a także zdrowy słodki dodatek, jak np. batoniki zbożowe, batoniki owocowe, wypiekane w domu ciasteczka z orzechami i suszonymi owocami, musli z jogurtem czy po prostu garść orzechów z suszonymi owocami.

Wiemy czasem, że nie jest łatwo zadbać o dietę dzieci. Zwłaszcza jak w domu mamy niejadka. Czasem niektóre dzieci nie lubią niektórych smaków lub połączeń i na pewno nie możemy ich na siłę do nich przekonywać. Jeśli mamy takiego „niejadka” w domu warto czasem, niektóre produkty nie mieszać tylko dać spróbować ryżu z np. samym olejem lub przyprawami. Tak żeby się przekonał do smaku.

Te produkty kupisz w naszym sklepie:

Może Ci się również spodoba

4 komentarze

  1. Całe szczęście, że jest trochę zdrowych propozycji! U nas w szkole Rada Rodziców walczy ze śmieciami, które są sprzedawane w automacie (nie ma sklepiku ani stołówki). Trzymam kciuki, by Wasze produkty trafiły do automatów zamiast czekoladowych batoników z olejem palmowym. Maja

  2. Mam dwie córki: jedna kocha owoce, druga w ogóle ich nie jada. Najgorsze jest to, że nie mogę jej namówić nawet do spróbowania. Prośby, groźby nie pomagaja

    • Rozumiem Cię doskonale. Też mam jednego co zje wszystko czarnuszkę, sushi itp, a drugi ma swoje smaki. Dlatego czasem technika oddzielania składników działa np. kasza z masłem ghee kasza ze słonecznikiem, bo jak jest za dużo składników to trudno. Zmuszanie to najgorsza droga ….

  3. Bardzo przydatny artykuł.
    Wiele z tych wskazówek bardzo mi się przydało.
    Zaczęły się ferie,więc mamy więcej czasu. A dopracowanie diety dziecka.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *