Zupa dyniowa na chłodniejszy czas

Nic tak dobrze nam nie robi, kiedy jest chłodniej jak zupy. Odpowiednio przygotowane i przyprawione rozgrzewają, podnoszą odporność, pobudzają krążenie i dodają energii. Jeśli będziemy jeść je codziennie, jest szansa, że uda nam się uniknąć przeziębień i infekcji. Wiele przypraw działa leczniczo i wzmacniająco, dlatego jesienne zupy powinny być przede wszystkim dobrze doprawione i aromatyczne.

Dzisiaj polecamy rozgrzewającą zupę krem z dyni, która, dzięki kompozycji przypraw, będzie doskonałym panaceum na spadek odporności.

Zupa krem z dyni 

Składniki:
– 600-700 g dyni
– 2 średnie marchewki
– 1 mała pietruszka
– 1 mała cebula
– 3 małe ziemniaki
– 2 pory
– ząbek czosnku
– 2-3 łyżki soku z cytryny
olej kokosowy albo masło klarowane
– przyprawy: kurkuma, cynamon, kardamon, imbir (świeży lub suszony), kozieradka, pieprz, chilli, gałka muszkatołowa, ewentualnie gotowa mieszanka curry, ostropest mielony
– 2 litry wody (1,5 jeśli lubimy bardzo gęsty krem)
– do dekoracji: olej z pestek dyni, prażone: pestki dyni, orzechy włoskie lub sezam, zielona pietruszka

-opcjonalnie: 2-3 łyżki mleka kokosowego a zamiast soku z cytryny: sok z 1/2 pomarańczy

Idealnie rozgrzeje! Foto: Cayla

 

Wykonanie:

1. Gotujemy wywar z 2 litrów wody i pokrojonych w kostkę: marchewek, pietruszki i cebuli + łyżeczka kurkumy, pół łyżeczki cynamonu, pół łyżeczki kardamonu, ćwierć łyżeczki gałki muszkatołowej, pół łyżeczki kozieradki, sól. Gotujemy 20 minut pod przykryciem.
2. W międzyczasie na patelni rozgrzewamy 2 łyżki masła klarowanego albo oleju kokosowego. Podsmażamy na tłuszczu dwa pokrojone pory i wyciśnięty ząbek czosnku. Po kilku minutach wrzucamy na patelnię pokrojoną w kostkę dynię, podlewamy odrobinę wywarem i wszystko razem dusimy jeszcze przez kilka minut.
3. Podduszone warzywa dodajemy do gotującego się wywaru razem z pokrojonymi w drobną kostkę ziemniakami. Gotujemy jeszcze przez 20 minut.
4. Wszystko miksujemy na gładki krem, po czym dodajemy: ćwierć łyżeczki chilli, pół łyżeczki startego świeżego lub suszonego imbiru, pół łyżeczki mielonego ostropestu, pieprz i sól do smaku, 2 łyżki soku z cytryny.
5. Aby podnieść wartość zupy ? na koniec możemy dodać łyżeczkę oleju kokosowego (już bez gotowania).
6. Wariant przy przeziębieniu: dajemy aż 3 ząbki czosnku i pół łyżeczki chilli (będzie pikantna!).
7. Wariant dla miłośników egzotyki: dodajemy 3 łyżki mleka kokosowego, a zamiast soku z cytryny sok z połówki pomarańczy. Uwaga ? sok z pomarańczy wychładza, więc w tym wariancie zupa nie będzie aż tak rozgrzewająca.
8. Podajemy zupę skropioną olejem z pestek dyni, posypaną prażonymi pestkami dyni, sezamu albo orzechami włoskimi oraz pokrojoną natką pietruszki.

 

Dlaczego warto gotować tę zupę, gdy jest chłodniej?

Zastosowane w niej składniki i przyprawy podnoszą odporność i pozwalają naszemu organizmowi stawić czoła chłodom.

Dynia jest bogatym źródłem karotenu i witamin E, A, B1, B2, PP, zawiera także jod!
Por silnie rozgrzewa i regeneruje organizm.
Czosnek jest najsilniej działającym naturalnym antybiotykiem!
Kurkuma działa silnie przeciwzapalnie.
Cynamon rozgrzewa.
Kardamon i imbir mają właściwości przeciwzapalne, łagodzą objawy przeziębienia i grypy, pomocne w leczeniu kaszlu i kataru.
Kozieradka działa antybiotycznie, wykrztuśnie i przeciwzapalnie.
Chilli rozgrzewa, rozrzedza śluz oskrzelowy i pomaga w odkrztuszaniu, działa przeciwzapalnie.
Ostropest odtruwa organizm i wspiera układ odpornościowy.
Olej kokosowy zawiera kwas laurynowy o silnie antybakteryjnych i antywirusowych właściwościach.
Olej z pestek dyni mocno stymuluje układ odpornościowy.

Na zdrowie!

Te produkty kupisz w naszym sklepie:

Może Ci się również spodoba

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *