Orzechy brazylijskie – pyszne i zdrowe

orzechy brazylijskie

Przekąska. W ciągu dnia niemal każdy po nią sięga. Teraz, podczas przymusowego przebywania w domu, pokusa sięgnięcia po coś “na ząb” jest jeszcze większa. Lubimy podjadać, czytając książkę czy oglądając dobry film. Czasem podczas rozmowy z przyjaciółmi, innym razem tak zupełnie dla siebie.

Dlaczego sięgamy po jedzenie między posiłkami? Przyczyny są różne. W niektórych przypadkach jest to przyzwyczajenie, w innych zbyt długa przerwa między jednym a drugim posiłkiem. Czasem potrzebujemy dodatkowej energii, ponieważ w ciągu dnia zdecydowaliśmy się na trening lub po prostu szukamy źródła endorfin, pocieszając się w gorszy dzień.

Nie oznacza to jednak, że przekąska musi być niezdrowa albo, że podjadanie jest w każdym przypadku niewskazane. Faktycznie, zdarza się nam zjeść lżejszy obiad czy odbyć dłuższy spacer z psami. Gdy zaczyna nam burczeć w żołądku, można coś podjeść, zanim przyrządzimy główny posiłek. Warto jednak, aby to “coś” przy okazji nie było byle czym, dlatego idealną przekąską są orzechy brazylijskie. Dlaczego warto je jeść?

Co kryją w sobie orzechy brazylijskie?

Orzechy brazylijskie są istnym bogactwem składników odżywczych, ponieważ posiadają w sobie wapń, magnez, potas, fosfor oraz kwas foliowy. Są także jednym z lepszych źródeł selenu. Orzechy brazylijskie to także “zastrzyk” witamin z grupy B oraz antyoksydantów: witaminy E i C.

Można w nich znaleźć kwasy tłuszczowe: nasycone, jednonienasycone oraz wielonienasycone. Obecne w orzechach kwasy omega-6 przekładają się pozytywnie na zdrowie układu krążenia oraz redukują poziom złego cholesterolu, odciążając pracę wątroby. Orzechy brazylijskie, dzięki wysokiej zawartości zdrowych tłuszczów, wspomagają pracę mózgu oraz piękny wygląd włosów, skóry i paznokci.

Codzienna dawka orzechów brazylijskich BIO to inwestycja w zdrowie i urodę. Warto o tym pamiętać, zwłaszcza jesienią, podczas której zauważamy znaczne wypadanie włosów czy osłabienie płytki paznokcia.

Informacja dla alergików:

W naszym sklepie internetowym oferujemy także orzechy brazylijskie bezglutenowe, czyli takie, które nie miały żadnej styczności z produktami zawierającymi gluten.

Orzechy brazylijskie – przekąska dla sportowców

Orzechy brazylijskie to doskonała przekąska dla sportowców. Poza tym, że zapewniają podaż białek i zdrowych tłuszczów, w jakimś stopniu przyczyniają się do redukcji wagi. Dostarczają odpowiedniej dawki energii, prowadząc jednocześnie do obniżenia poziomu złych tłuszczów.

Orzechy brazylijskie pobudzają organizm do metabolizowania tłuszczu. Można się nimi posiłkować podczas długich tras rowerowych czy w przerwie między bieganiem na dłuższe dystanse. Są zdecydowanie lepszą opcją od popularnych kabanosów.

Każdy sportowiec wie, że orzechy to jego sprzymierzeniec. Niektóre z nich prowadzą nawet do redukcji stresu oksydacyjnego, który stanowi najczęstszą przyczynę wydłużenia przerw między treningami. Dowiedziono tego działania na podstawie badania tłuszczów ALA oraz kwasów
Omega-3.

Jednak zdrowe jedzenie to nie tylko przekąski. Należy skupić się na jakości głównych dań. Wiele osób, które pasjonują się sportem, samodzielnie wykonuje posiłki. To bardzo słuszne podejście, ponieważ gotując, dokładnie wiemy, co zjadamy oraz w jakiej ilości. Istnieje mnóstwo zdrowych dań, które zaskakują swoim wybornym smakiem.

Orzechy brazylijskie mogą być bazą niezwykle kreatywnych przepisów kulinarnych – zarówno na słodko, jak i wytrawnie. Ze zmielonych orzechów można zrobić spód do pysznego i zdrowego ciasta. Karmelizowane orzechy brazylijskie sprawdzą się jako posypka do lodów czy ulubionego deseru. Ponieważ same w sobie orzechy brazylijskie posiadają dość neutralny, oleisty smak, można przyprawić je na ostro, wykonując popisową potrawę wegetariańską.

Problemy zdrowotne a orzechy brazylijskie

Obecnie mamy do czynienia z bardzo wieloma chorobami cywilizacyjnymi. Niezdrowe jedzenie doprowadziło do otyłości dużego % społeczeństwa. W parze z tym idą inne problemy zdrowotne, jak podwyższony cholesterol i w konsekwencji obciążone serce oraz wątroba. To zrozumiałe, że całkowite odejście od niezdrowych i słodkich przekąsek jest niemożliwe lub prowadzi do efektu jojo.

Właśnie dlatego warto sobie tę drogę ułatwić, przerzucając się na zdrowsze słodycze. Idealnym przykładem smacznej i zdrowej przekąski będą orzechy brazylijskie w czekoladzie. Oczywiście warto pamiętać, że nie należy zjadać na raz całej paczki. Orzechy są bardzo treściwe i wystarczy dosłownie kilka sztuk, aby poczuć sytość i zaspokojenie podniebienia na słodkie.

Jednak nie każda nadwaga wynika wyłącznie z nieprawidłowej diety. Niedoczynność tarczycy to problem, który dotyka coraz większą część populacji (4-10%) i dotyczy głównie kobiet. Jednym z częstszych objawów niedoczynności tarczycy, jest trudność w utrzymaniu szczupłej sylwetki. Mimo to warto pamiętać, że zdrowa dieta to zawsze dobry wybór. Nawet, jeśli nie daje spektakularnych efektów w postaci redukcji wagi.

Wiele czynników reguluje prawidłowe funkcjonowanie tarczycy. Są do tego niezbędne m.in. określone składniki mineralne, jak: jod, żelazo, cynk oraz selen. Składniki te biorą udział w metabolizmie hormonów tarczycy.

Selen, wchodząc w skład enzymu zwanego dejodynazą, uczestniczy w przemianach tyroksyny (T4) w formę aktywną hormonu trijodotyroninę (T3). – Deficyt selenu prowadzi do obniżenia aktywności tarczycy.(…) Największe ilości selenu zawierają orzechy brazylijskie (1917 µg/100 g). (H. Stolińska, D. Wolańska)

Pamiętajmy, że urozmaicona dieta, oparta na wysokiej jakości produktach naturalnych, jest rewelacyjnym fundamentem do prowadzenia zdrowego stylu życia. Ten sprzyja nam niezależnie od sytuacji. Czy pracujemy całymi dniami w wielkiej korporacji, mieszkamy w uroczym domku poza miastem, uprawiamy zawodowo sport czy tylko czasem zdecydujemy się na przebieżkę. Zawsze warto jeść zdrowo.

Bibliografia

  • Składniki pokarmowe istotne w niedoczynności tarczycy.
    H. Stolińska, D. Wolańska,
  • Badanie zawartości niezbędnych składników mineralnych w orzechach, migdałach i suszonych owocach.
    E. Malinowska, P. Szefer,
  • Orzechy jadalne jako źródło składników bioaktywnych.
    K. Kruk, B. Waszkiewicz-Robak,
  • Ocena możliwości stosowania dozwolonych oświadczeń żywieniowych i zdrowotnych dotyczących kwasów tłuszczowych w odniesieniu do orzechów jadalnych.
    K. Kulik, B. Waszkiewicz-Robak,
  • Porównanie cech sensorycznych, fizyko-chemicznych i stabilności oksydatywnej wybranych olejów tłoczonych na zimno.
    M. Wroniak, J. Cenkier,
  • Orzechy jako istotny składnik diety sportowców.
    A. Stróżyk, L. Pachocka.

Może Ci się również spodoba

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *