Czosnek – naturalny antybiotyk

Wykazuje szereg właściwości sprzyjających zdrowiu. Zawarte w nim składniki aktywne przynoszą wielopoziomowe korzyści dla organizmu. Co ciekawe, zainteresowanie czosnkiem w dalszym ciągu jest umiarkowane. Wiele osób sięga chętniej po suplementy wykazujące podobne lub słabsze działanie, niż czosnek, gdyż ten jest kojarzony głównie jako produkt spożywczy, nie leczniczy. Jednak w związku ze wzrostem zainteresowania naturalnymi sposobami zapobiegania wielu chorobom, powoli zyskuje na wartości. Zdecydowanie warto przyjrzeć mu się bardziej, co też uczyniliśmy.

Co zawiera w sobie czosnek?

Czosnek zawiera w sobie m.in. sole mineralne (np. potas, wapń, magnez) oraz niektóre mikroelementy (np. kobalt, chrom), witaminy (B1, B2, PP, C, prowitamina A), aminokwasy, cukry, saponiny, związki śluzowe oraz związki flawonoidowe. Jednak tym, za co czosnek docenia się najbardziej, w kontekście jego prozdrowotnego działania, są siarczki oraz allicyna. To drugie odpowiada również za ostry, przypisany czosnkowi zapach.

Na co działa czosnek?

Bakterie

Czosnek osłabia działanie niektórych bakterii, dzięki czemu łagodzi objawy stanów zapalnych, owrzodzeń i powikłań związanych z dłuższym zaniedbaniem tego typu schorzeń. Co ciekawe, odnotowano także wpływ składników aktywnych czosnku na niszczenie bakterii Mycobacterium, odpowiedzialnej m.in. za wywołanie choroby – gruźlicy. W przypadku działania stymulującego, odnotowano je dla bakterii Lactobacillus, odpowiedzialnej za zdrowie jelit.

Wolne rodniki

Wolne rodniki niszczą zdrowe komórki. Niezależnie od ich budowy i funkcji. Wolne rodniki zmiatają wszystko, co spotkają na swojej drodze. Dlatego ważne jest spożywanie produktów o działaniu przeciwrodnikowym. Takie też wykazuje czosnek. Z tego względu możemy mówić o jego właściwościach prozdrowotnych, jak i pielęgnacyjnych.

Grzyby

Allicyna to związek zawarty w czosnku, odpowiadający za działanie antybakteryjne (o którym wspomnieliśmy wcześniej), jak również przeciwgrzybicze. Dzięki temu można stosować czosnek miejscowo, np. na grzybicę stóp. Oczywiście mało kto decyduje się na takie działanie, gdyż czosnek posiada charakterystyczny zapach, którego raczej nikt nie chce łączyć dodatkowo z zapachem stopy zajętej grzybicą. Mimo wszystko warto wiedzieć, że to niezwykle tani i skuteczny środek o działaniu przeciwgrzybiczym.

Czosnek a niektóre choroby

Allicyna jest również przydatna w kontekście leczenia problemu związanego z krzepliwością krwi. Czosnek zwiększa również odporność organizmu, zyskując miano naturalnego antybiotyku. Oczywiście warto traktować to określenie z przymrużeniem oka, natomiast w istocie, gdy tylko zauważa się u siebie pierwsze objawy choroby (katar, ból gardła, kaszel, gorączka), zjedzenie czosnku nie zaszkodzi, a może pomóc. Aby uaktywnić substancje czynne czosnku, należy go uprzednio zgnieść i spożyć na surowo.

Kto powinien spożywać czosnek?

Chciałoby się powiedzieć, że czosnek może spożywać każdy, a nawet każdy powinien. Jednak osoby o delikatnym żołądku, jak również wysublimowanym podniebieniu, raczej będą omijać jego surową formę. Co prawda czosnek ma swoich smakowych entuzjastów, jednak jest mimo wszystko kontrowersyjny smakowo i zapachowo.

Jego korzystne działanie dla jelit, niestety zazwyczaj nie jest już tak dobre dla żołądka. Nie tyle w kontekście zdrowotnym, co dotyczącym pewnych dolegliwości bólowych. Sam w sobie czosnek nie zaszkodzi, ale jest dość ciężkostrawny. Aby złagodzić jego metabolizowanie, można wyjąć “cebulkę” ze środka czosnku. Jednocześnie niestety pozbawiając go cennych właściwości.

Czosnek a obróbka termiczna

Czosnek najlepiej spożywać w postaci surowej. Jednak wcześniej już wspomnieliśmy, że nie każdy przyjmuje to warzywo w takiej właśnie postaci. Obróbka czosnku pozbawia go pewnych właściwości, jednak w dalszym ciągu jest to zdrowy i niezwykle aromatyczny produkt.

Różne formy czosnku można znaleźć w naszym sklepie.

Jeśli pragnie się skorzystać z prozdrowotnych właściwości czosnku, bez jedzenia go na surowo, można zakupić czosnek w kapsułkach – wygodny suplement wspierający naturalną odporność organizmu.

Różne formy i sposoby spożycia czosnku

Nie zapominajmy o tym, że czosnek jest również doskonałą przyprawą. Aby skorzystać z jego aromatu, bez konieczności obierania go ze skórki, krojenia i wyciskania, można nabyć płatki czosnkowe lub czosnek granulowany. Istnieje również wersja bezglutenowa czosnku granulowanego.

Reasumując, warto jeść czosnek – zarówno w kontekście wspierania swojego zdrowia, jak i spożywania aromatycznych i smacznych posiłków. Koniecznie trzeba dodać, że czosnek jest niezwykle tanim produktem, dzięki któremu możemy realnie wpłynąć na swoje zdrowie.

To znany od wieków naturalny antybiotyk, który właśnie wraca do łask i często pojawia się w kontekście leczenia niekonwencjonalnego. Zarówno stosowany doustnie, jak i zewnętrznie – działa cuda! A Ty? Jesteś fanem czosnku, czy raczej wolisz sięgnąć po jego bezzapachową i pozbawioną smaku formę, np. kapsułek?

Bibliografia

  • H. Amagase, B. L. Petesch, H. Matsuura, S. Kasuga, Y. Itakura, Intake of Garlic and Its Bioactive Components.
  • E.Tattleman, Health Effects of Garlic.
  • K.C. Agarwal, Therapeutic Actions of Garlic Constituents.
  • S. K. Banerjee, S. K. Maulik, Effect of garlic on cardiovascular disorders: a review.
  • R. S. Rivlin, Historical Perspective on the Use of Garlic.
  • M. Kwiecień, A. Winiarska-Mieczan, Czosnek jako zioło kształtujące właściwości prozdrowotne.

Te produkty kupisz w naszym sklepie:

Może Ci się również spodoba

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *