Dlaczego warto jeść orzechy nerkowca?

Obecnie na rynku zdrowej żywności mamy zatrzęsienie różnego rodzaju orzechów. Jest to zrozumiałe, gdyż orzechy stanowią pożywną, wegańską, często też bezglutenową przekąskę. Dodatkowo zawierają bogactwo składników odżywczych. Świetnie smakują samodzielnie, jak również genialnie uzupełniają kreatywne dania. Dlaczego spośród tak wielu różnych propozycji, warto zdecydować się na spróbowanie właśnie orzechów nerkowca?

Orzechy nerkowca – jak wyglądają i skąd pochodzą?

Orzechy nerkowca (zwane również orzechami cashew) swoją nazwę otrzymały dzięki wyjątkowej oprawie. Otóż kształtem przypominają one nerki. Niektórym kojarzą się także z żołądkiem. Faktycznie, orzechy te są wygięte w charakterystyczny sposób. Najliczniej występują one na terenach Afryki i Azji, jak również można je spotkać w Ameryce Południowej.

Pochodzenie orzechów nerkowca jest bardzo ciekawe. Są one bowiem owocem tzw. wiecznie zielonego drzewa, nanercza zachodniego (Anacardium occidentale), które poza orzechami nerkowca, wydaje także charakterystyczne owoce, przypominające z wyglądu paprykę. W rzeczywistości są to mięsiste jabłka, które także wykorzystuje się w przemyśle spożywczym.

Co interesujące, nanercz jest rośliną z rodziny mango oraz pistacji. Tyle wspólnego a zupełnie inny smak oraz wygląd. Natura nieustannie nas zaskakuje. Tutaj warto wspomnieć, że o ile pistacje są sprzedawane zazwyczaj w łupinach, w przypadku orzechów nerkowca jest to niemożliwe.

Otóż, surowe nerkowce zawierają w swojej łupinie szkodliwy dla zdrowia olej, który wymaga specjalnej obróbki. Poza zdjęciem łupiny orzecha, należy go dodatkowo uprażyć, zagotować lub wysuszyć. W takiej właśnie przetworzonej formie orzechy nerkowca są dostępne w sprzedaży. Jest to taka ciekawostka dla osób, które mogły się kiedyś zastanawiać, dlaczego nie spotkały nerkowców do samodzielnego łupania.

Co zawierają orzechy nerkowca i dlaczego są zdrowe?

Orzechy nerkowca są skarbnicą zdrowia. Zawierają minerały, takie jak: magnez, fosfor, cynk, mangan, miedź, żelazo, selen, potas oraz wapń. Dodatkowo posiadają w swoim składzie liczne witaminy: B1, B6, K1, B9 (kwas foliowy), B2, B3, B5 w tym antyoksydanty: witaminę E i C. Orzechy nerkowca to źródło NNKT (niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych) wspierających zdrowie układu sercowo-naczyniowego.

Spoglądając na skład orzechów nerkowca, z łatwością można stwierdzić, że są one zdrową przekąską. Zawarte w nich składniki kompleksowo wpływają na funkcjonowanie organizmu. Wspierają działanie układu nerwowego, hormonalnego, immunologicznego oraz krwionośnego.

Dzięki witaminie K regulują prawidłową krzepliwość krwi. Moc antyoksydantów zapewnia z kolei ochronę przeciw szkodliwemu działaniu wolnych rodników. Oznacza to nie tylko wzmocnienie odporności organizmu, ale także poprawę wyglądu skóry, włosów i paznokci.

Jak spożywać orzechy nerkowca?

Orzechy nerkowca charakteryzuje przyjemny słodkawy smak oraz maślana konsystencja. Z tego względu z przyjemnością można je spożywać w formie przekąski lub przyrządzić np. śmietanę z nerkowców. Taka wegańska alternatywa standardowej mlecznej śmietany doskonale spisze się zarówno w deserach, jak i daniach wytrawnych.

Z łatwością można także przyrządzić z nerkowców słodką przekąskę idealną podczas seansu filmowego. Wystarczy wrzucić je na suchą patelnię, prażyć a następnie polać miodem akacjowym lub gryczanym – wedle uznania. Zamiast stosowania słodkiego dodatku, można wykorzystać prażone orzechy do przyrządzenia smacznej i zdrowej sałatki lub zapiekanki.

W każdej formie orzechy nerkowca będą z pewnością smaczne, natomiast oczywiście takie jedzone prosto z woreczka będą zawierały najwięcej składników odżywczych. Wysokiej jakości orzechy nerkowca BIO można zakupić w naszym sklepie Stragan Zdrowia.

Czy orzechy nerkowca tuczą? Dieta redukcyjna

Wiele osób zastanawia się, czy orzechy nerkowca nie tuczą. Otóż oczywiście zawierają one sporą dawkę tłuszczów, dodatkowo liczą sobie ok. 550 kcal na 100 gramów. Warto jednak zaznaczyć, że nie należy całkowicie rezygnować z tłuszczu – także na diecie redukcyjnej. Sukces polega na tym, by te niezdrowe tłuszcze zastąpić zdrowymi.

Zalecaną dawką dziennego spożycia nerkowców, jest 5 sztuk. Chociaż niektórym może się to wydawać niewiele, orzechy te są niezwykle pożywne, ponieważ zawierają spore ilości białka oraz błonnik. Co więcej, spożycie zalecanej dawki nerkowców powoduje stopniowe wytwarzanie energii, bez skoków poziomu cukru we krwi, stąd jest to przekąska zdrowa także dla diabetyków.

Zdrowe tłuszcze zawarte w orzechach nerkowca przyczyniają się także do obniżenia poziomu cholesterolu we krwi, co jest niezwykle korzystne dla osób zmagających się z otyłością oraz wynikającymi z niej konsekwencjami.

Zgodnie z zaleceniami Światowej Organizacji Zdrowia (WHO), tłuszcz powinien dostarczać od 15 do 35% energii w codziennej diecie osób dorosłych, aby zapewnić odpowiednią energię całkowitą pokarmu, jak również odpowiednią ilość (6-11% energii diety) niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych i witamin rozpuszczalnych w tłuszczach. Orzechy są świetnym źródłem tłuszczów. – (H. Ciemniewska-Żytkiewicz, K. Krygier, J. Bryś)

Odpowiedź jest zatem prosta. Osoby na diecie redukcyjnej nie tylko mogą spożywać orzechy nerkowca, ale wręcz powinny to robić, ponieważ nerkowce zjadane rozsądnie nie tuczą. Zwłaszcza, gdy stanowią element świadomej i dobrze zbilansowanej diety, jak również ich spożycie nie przekracza dziennego bilansu kalorycznego.

Bibliografia

  • Wartość odżywcza orzechów oraz ich znaczenie w diecie, H. Ciemniewska-Żytkiewicz, K. Krygier, J. Bryś
  • Trendy w żywieniu człowieka, Komitet Nauk o Żywności Polskiej Akademii Nauk, Wydział Nauk o Żywności i Biotechnologii Uniwersytetu Przyrodniczego w Lublinie oraz Polskie Towarzystwo Technologów Żywności, Pod redakcją naukową: M. Karwowskiej i W. Gustawa

Te produkty kupisz w naszym sklepie:

Może Ci się również spodoba

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *