Oczyść organizm na wiosnę

Wiosna to najlepszy czas na porządki – nie tylko w otoczeniu, domu, ale również we własnym organizmie. Jeśli teraz oczyścimy go z toksyn, będzie lepiej funkcjonował przez resztę roku. Wiele osób w tym czasie decyduje się na głodówki, ale lekarze przestrzegają, że, nieumiejętnie przeprowadzone, mogą być groźne dla zdrowia. Jeśli już się im poddajemy, musimy to zawsze robić pod okiem specjalisty. Istnieje wiele innych alternatywnych metod. Przybliżamy dwie różne od siebie, ale obie dające dobre efekty i bezpieczne dla zdrowia.

Wiosna to idealny moment na porządki w organizmie! Foto: Unsplach

Dziesięciodniowy detoks zbożowy Williama Davisa

To sposób na oczyszczenie organizmu z toksyn zaproponowany przez autora bestsellerowej Diety bez pszenicy. Przede wszystkim nie jest to głodówka i w zasadzie nie ma żadnych przeciwwskazań zdrowotnych do przeprowadzenia tego detoksu. Polega on na tym, że na dziesięć dni eliminujemy z diety wszystkie zboża, zarówno te glutenowe: pszenica, żyto, orkisz, jęczmień, jak i pozostałe: owies, gryka, proso, ryż, amarantus, kukurydza. Nie jemy ich pod żadną postacią: chleba, płatków, ciastek, kasz, makaronów.

Eliminacja zbóż ma na celu ujarzmienie węglowodanów. W efekcie możemy osiągnąć: spadek wagi, obniżenie poziomu cukru, redukcję ciśnienia krwi, redukcję wysypek skórnych, redukcję objawów ze strony układu pokarmowego, takich jak: wzdęcia, biegunki, zaparcia, zespół jelita drażliwego.

Co można jeść? Warzywa (w tym strączkowe: fasola, ciecierzyca, bób, groch), owoce, nasiona (sezam, słonecznik, pestki dyni, len, chia), orzechy (wszystkie rodzaje), jajka, ryby, mięso, oleje różnego rodzaju.

W tym czasie suplementujemy: witaminę D, probiotyki, kwasy omega-3, można rozważyć również: jod, żelazo, magnez i cynk.

Nasza propozycja jadłospisu:

  • Śniadanie: omlet z 2 jajek z warzywami (awokado, pomidor, szpinak, świeże zioła, hummus z cieciorki i pasty sezamowej)
  • Drugie śniadanie: mus z banana, jabłka i orzechów
  • Obiad: zupa jarzynowa (dowolna: brokułowa, porowa, pomidorowa)
    pieczony łosoś, ziemniaki w mundurkach (polecane ze względu na wysoką zawartość  błonnika), sałata
  • Podwieczorek: sałatka warzywna z ugotowanych na parze warzyw (np. brokuł, zielona fasolka, kalafior z sosem winegret, suszonymi pomidorami, prażonymi pestkami dyni i słonecznika)
  • Kolacja: gęsta zupa jarzynowa

soup-570922_960_720

Pijemy wodę, herbatki ziołowe, rozcieńczone soki warzywne i owocowe

UWAGA: nie przekraczamy 10-dniowego okresu trwania detoksu zbożowego. Po tym czasie stopniowo wracamy do spożywania zbóż, najpierw bezglutenowych, potem glutenowych, obserwując, jak reaguje na nie nasz organizm. Jeśli np. po wprowadzeniu pszenicy pojawiła się wysypka skórna albo zaburzenia jelitowe, warto pomyśleć, żeby na dłużej wyeliminować ją z diety.

Dziesięciodniowy detoks Kasi Bem Happy detoks

Kasia Bem, nauczycielka jogi i medytacji, przedstawia wypróbowaną na sobie metodę pozbywania się toksyn z organizmu, łączącą nowoczesne koncepcje żywieniowe z tradycją Wschodu. Z Davisem łączy ją to, że zaleca eliminację pszenicy. W przeciwieństwie do niego pozostawia na czas detoksu w diecie zboża bezglutenowe, a zaleca redukcję produktów odzwierzęcych.

Zaproponowany przez autorkę program oczyszczania składa się z trzech etapów:

  1. Eliminacja (3 dni)
  2. Alkalizacja (4 dni  faza zasadnicza)
  3. Faza wyjścia (3 dni)

Na czym to polega? Mamy doprowadzić do przywrócenia właściwego PH naszemu organizmowi  jemy głównie produkty zasadotwórcze (z bogatej listy przedstawionej przez autorkę). Będzie to np. kasza jaglana, komosa ryżowa, kasza gryczana, brązowy ryż, warzywa (głównie liściaste), niektóre owoce (np. jabłka), nasiona. Autorka zaleca, aby piąty dzień był dniem ścisłej diety, kiedy przez cały dzień pije się tylko wywar z warzyw 300ml co dwie godziny. To najtrudniejszy moment, bo w pozostałe dni posiłki są urozmaicone.

W fazie wyjścia stopniowo włączamy również produkty kwasowe, wspomagając się ćwiczeniami, prawidłowym oddychaniem, medytacją

Suplementujemy witaminę D, probiotyki, witaminę A, C i E.

Przykładowy jadłospis:

Wariant 1

  • Na czczo: szklanka wody z cytryną
  • Śniadanie: surowa owsianka Piękna Helena
    (dla osób, które nie jedzą płatków owsianych możliwy wariant płatków jaglanych lub gryczanych)
  • II Śniadanie: 400 ml zielonego smoothie Happy Zielono Mi
  • Obiad: zupa krem z kalafiora
    Miska Gryczana na zielono
  • Podwieczorek: jabłko i 10 namoczonych migdałów
  • Kolacja: zielona soczewica z pomidorem i ogórkiem kiszonym

Wariant 2

  • Na czczo: szklanka wody z cytryną
  • Śniadanie: surowa owsianka Piękna Helena
  • II Śniadanie: 400 ml zielonego smoothie Happy Zielono Mi
  • Obiad: zupa krem z cukinii, Miska Jaglana Koperkowa- Miętowa
  • Podwieczorek: jabłko sezamowe
  • Kolacja: jarmuż Orient Ekspress z makaronem ryżowym

Jadłospisy pochodzą ze strony: http://happydetokscatering.pl/

Jeżeli interesują Cie inne sposoby na oczyszczanie zostaw komentarz!

Te produkty kupisz w naszym sklepie:

Może Ci się również spodoba

4 komentarze

  1. Na detoks to może sobie pozwolę za jakiś czas, jak już nie będę matką karmiącą. 😉

  2. Sylwia R pisze:

    Od jutra zacznę! Faktycznie czuje, że potrzebuje jakiejś odmiany bo po świętach mój organizm szaleje…

  3. swiat karinki pisze:

    Od jakiegoś czasu myślę nad takim detoxem, może się w końcu zdecyduje

  4. karina pisze:

    Jeśli chodzi o oczyszczanie organizmu, to bardzo polecam suplement herbaya z chlorellą. To naturalny i bezpieczny sposób, żeby skutecznie pozbyć się toksyn z organizmu. Ja biorę te kapsułki od paru tygodni i znacznie lepiej się czuję. Przybyło mi też energii

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *