Organizm w równowadze kwasowo-zasadowej

Odkwaszanie organizmu to ostatnio modny temat. Nieprawidłowa dieta, skażone środowisko i stresujący tryb życia powodują, że lekarze coraz częściej dostrzegają u swoich pacjentów symptomy zachwiania naturalnej równowagi kwasowo-zasadowej. Wielu z nich jest zdania, że od zakwaszenia organizmu zaczyna się większość trapiących nas chorób.

Przeciwnicy tej teorii uważają, że w ludzkim ciele funkcjonują naturalne mechanizmy obronne, które pomagają przywrócić prawidłowe pH. Badania jednak dowodzą, że pod wpływem długotrwałego oddziaływania niekorzystnych czynników bufory regulujące kwasowość przestają skutecznie działać. Winna jest przede wszystkim nieprawidłowo bilansowana dieta.

Jak rozpoznać zakwaszenie?

Wysoka kwasowość nie zawsze jest negatywnym zjawiskiem w naszym organizmie. Tak na przykład środowisko żołądka powinno mieć odczyn wybitnie kwaśny. W przypadku skóry także mówimy o prawidłowym pH, gdy jest lekko kwaśne. pH moczu ma być neutralne ani kwasowe, ani zasadowe. Natomiast krew tętnicza powinna wykazywać wartość lekko zasadową, podobnie jak jelita. O zakwaszeniu organizmu mówimy zatem w przypadku nadmiernie kwaśnego pH moczu, jelit i krwi. Za neutralne uznaje się pH 7,0. Wartości poniżej są kwasowe, powyżej zasadowe. Aby je sprawdzić, najlepiej wykonać laboratoryjne badanie krwi i moczu. pH moczu możemy sprawdzić także za pomocą dostępnych w aptece testów.

O zakwaszeniu mogą świadczyć takie objawy jak: przewlekłe zmęczenie, kłopoty trawienne, drażliwość, bezsenność, słabe włosy, łamliwe paznokcie, próchnica zębów, częste bóle głowy, cellulit, skłonność do przeziębień.

Jak jeść, żeby nadmiernie nie zakwaszać?

Istnieje przekonanie, że najlepiej komponować codzienną dietę wedle zasady: 80% produktów zasadowych (alkalizujących), 20% produktów zakwaszających. Całkowita rezygnacja z produktów zakwaszających nie jest korzystna dla zdrowia, ponieważ one też są potrzebne dla zachowania równowagi.
Produkty, które uchodzą za najbardziej zakwaszające, to:

  • mięso, ryby,
  • krowie mleko i jego przetwory (zwłaszcza żółte sery, sery pleśniowe),
  • jajka,
  • cukier, słodycze,
  •  pszenica (we wszystkich postaciach),
  •  biały ryż,
  •  napoje alkoholowe (zwłaszcza piwo),
  •  sztuczne słodziki, konserwanty, barwniki,
  • kakao, czekolada, czarna herbata.

W mniejszym stopniu zakwaszają też:

  • żyto,
  • kukurydza,
  • twaróg, jogurty,
  • orzechy,
  • niektóre owoce (żurawina, śliwki, jagody), oleje rafinowane.

Warzywa działają na naszą korzyść! Foto: pexels

Do produktów zasadotwórczych należą:

  • większość warzyw (szczególnie szpinak, jarmuż, brokuł, papryka, zielona pietruszka, awokado, sałata, ogórek),
  • większość owoców (szczególnie cytryna, ananas, arbuz, kiwi, winogrona, truskawki),
  • daktyle, rodzynki, figi suszone,
  • czosnek, chrzan,
  • prawdziwki, kurki,
  • zielona i biała herbata,
  • kiełki,
  • maślanka,
  • oliwa z oliwek,
  • ocet jabłkowy.

 

Eksperci są zgodni co do tego, że nadmiar mięsa, nabiału, białej mąki i cukru zakwasza, natomiast warzywa i owoce działają alkalizująco. Istnieje również grupa produktów kontrowersyjnych. Jedne badania donoszą o ich naturze zakwaszającej, inne zaś o zasadowej. Dotyczy to zwłaszcza produktów, których pH jest bliskie neutralnemu, stąd rozbieżności w ich ocenie. Należą do nich np. kasza jaglana, kasza gryczana, owies, mleko kozie i jego przetwory, niektóre owoce (jak banany, brzoskwinie), ale także kawa i herbata. Choć przez lata mówiono o zakwaszającej naturze kawy, dostępne są również badania potwierdzające jej lekko zasadowy charakter.

Lekkie ćwiczenia i oddech pomogą obniżyć zakwaszenie organizmu. Foto: Pexels

Na drodze do harmonii kwasowo-zasadowej

Jak odbudować w organizmie równowagę kwasowo-zasadową? Warto przestrzegać kilku zasad:

  • Umiejętnie łączymy produkty spożywcze. Na przykład mięso i ryby serwujemy zawsze z dużą ilością zasadowych warzyw, jajka jemy w towarzystwie pomidorów lub ogórków (najlepiej kiszonych), jeśli pozwolimy sobie na pszenne pieczywo, wypijamy tego dnia więcej wody z cytryną (silnie odkwaszającą!), ryż łączymy z sałatą skropioną octem jabłkowym itp.
  • Staramy się unikać zarówno nadmiaru produktów zakwaszających, jak i alkalizujących.
  • Pamiętamy, że nie wszystko co kwaśne w smaku, zakwasza. Cytryna i ocet jabłkowy bardzo skutecznie odkwaszają organizm.
  • Słodzone napoje gazowane zamieniamy na herbaty ziołowe, zieloną i białą herbatę, yerba mate, wodę z cytryną, świeże soki warzywne i owocowe.
  • Stosujemy dużo przypraw, które neutralizują kwasowość potraw.
  • Unikamy zbyt forsownych ćwiczeń fizycznych, które też zakwaszają! Jeśli zaś trenujemy, pamiętajmy o posiłkach z przewagą produktów zasadowych.
  • Dużo przebywamy na powietrzu, uprawiamy lekką gimnastykę, praktykujemy ćwiczenia oddechowe.
    Wysypiamy się i nie zapominamy o odpoczynku.
  • Przy silnym zakwaszeniu organizmu, wspomagamy się suplementami, np. proszkiem zasadowym, ziołami odkwaszającymi (pokrzywa, kocanka, rzepik, podbiał, krwawnik, dziurawiec, szałwia), pijemy przed posiłkami wodę z octem jabłkowym.

Te produkty kupisz w naszym sklepie:

Może Ci się również spodoba

2 komentarze

  1. Marta pisze:

    Świetny artykuł. Prawdę mówiąc, ciężko jest samemu pilnować diety by odkwasić organizm. Warto wprowadzić rutynę do naszego życia np poprzez picie wody z cytryną. Ja robię to od kilku lat, może nie codziennie ale co 3 dni na pewno.

  2. Marek pisze:

    Wystarczy zacząć pić soki warzywne z dodatkiem owoców tak jak radzą na terapiasokami.pl/zakwaszenie-soki i zakwaszenie nam niegroźne. Soki najlepiej wyciskać samemu, wtedy będą pełnowartościowe. Mi po takich sokach nawet zdrowie się poprawiło i wróciła energia.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *