Plusy i minusy diety ketogenicznej

Wskaźniki otyłości w krajach rozwiniętych rosną wraz z presją na piękną i szczupłą sylwetkę. Okazuje się bowiem, że w wielu przypadkach to wygląd otwiera wrota kariery. Chociaż ruch “body positive” wytrwale z tym walczy, to szczupłość dalej wiedzie prym w wielu branżach. Nic zatem dziwnego, że pojawiają się wciąż nowe trendy na diety oferujące szybkie rezultaty w postaci redukcji wagi. Dzisiaj przyjrzymy się diecie ketogenicznej i postaramy się przybliżyć zarówno jej plusy, jak i minusy.

Dieta ketogeniczna, czyli co?

Dieta ketogeniczna polega na spożywaniu dużej ilość tłuszczu (75-90% zapotrzebowania na energię), niewielkiej ilości białek (10%) oraz znikomej ilości węglowodanów (3%). Bazuje na trzech dość pokaźnych posiłkach, z czego każdy musi być zbilansowany zgodnie z wcześniej przedstawionym wzorem. Diety ketogeniczne (DK) w pewnym momencie stały się niezwykle popularne. Zwłaszcza w społeczności osób, które pracują nad idealną, szczupłą sylwetką.

Plusy diety ketogenicznej

Diety wysokotłuszczowe niskowęglowodanowe doprowadzają˛ do skutków metabolicznych dających efekt utraty masy ciała, stąd ich rosnąca popularność w społeczeństwach, w których problem nadwagi i otyłości jest znaczny. – (R. Nazurewicz, 2007r.)

Dieta ketogeniczna cieszy się ogromnym zainteresowaniem również dlatego, że nie przynosi typowego dla diet redukcyjnych dyskomfortu. Co prawda pierwsze dni, a nawet tygodnie w przestawianiu się na dietę keto mogą być odczuwalne, jednak w mniejszym stopniu, niż np. typowa redukcja kaloryczna. Niektórzy od razu czują się na diecie keto lepiej, niż wcześniej.

Warto dodać, że wiele osób ceni sobie atrakcyjność diety keto, uznając ją za niezwykle smaczną. Dotyczy to zwłaszcza tych osób, które próbowały w przeszłości różnych diet i porównują soczystego steka z sałatką bez grama tłuszczu oraz soli. Diety ketogeniczne w niektórych środowiskach uznaje się za bezpieczne np. w przypadku cukrzycy.

Dietę ketogenną zaczyna prowadzić się również w takich problemach zdrowotnych jak: zespół Retta, zespół Draveta, padaczka z napadami miokloniczno-astatycznymi, stwardnienie guzowate. – (J. Kudła, B. Wanot, C. Michalski, 2020r.)

Minusy diety ketogenicznej

Do plusów diety ketogenicznej zaliczyliśmy m.in. brak przykrego uczucia ciągłego głodu. Teraz warto się zainteresować skąd to wynika? Okazuje się, że jedna z naczelnych zalet diety keto związana jest z pojawieniem się pewnej poważnej dysfunkcji organizmu. Chodzi o nasilenie pracy hormonu odpowiedzialnego na czynności motoryczne układu pokarmowego, związane między innymi z uczuciem głodu.

Długie przebywanie pod wpływem działania nasilonej sekrecji cholecystokinino-pankreozyminy włącza w organizmie mechanizm kontroli spożycia pokarmu. Ten z kolei jest typowy dla znanej choroby z zakresu zaburzeń odżywiania – anoreksji.

Warto dodać, że Polskie Towarzystwo Nauk Żywieniowych już jakiś czas temu odniosło się do diet ketogenicznych (DK), sugerując, że stosowanie ich na dłuższą metę może być szkodliwe. Regularne spożywanie dużej ilości tłuszczu, przy jednoczesnym mocnym ograniczeniu w przyjmowaniu węglowodanów, może prowadzić do: kwasicy nerkowej, stresu oksydacyjnego, glikowania białek czy obciążenia organizmu na poziomie psychofizycznym.

Szybka utrata wagi, typowa dla stosowania diet ketogenicznych, nie wynika wyłącznie z redukcji tłuszczu, ale także zmniejszenia ilości wody oraz redukcji mięśni. Wszystko zaczyna się od zmiany gospodarki węglowodanowej oraz ograniczenia funkcji glukozy, która od tej pory przestaje być “zapalnikiem” dla mięśni. Wówczas dochodzi do utraty wody związanej z glikogenem a następnie do nasilonego procesu katabolizmu białek. Wówczas to aminokwasy pełnią funkcję prekursorów glukozy.

Dlatego też osoby, którym zależy na umięśnionej sylwetce, ale jednocześnie stosują DK, zmuszone są do korzystania z tzw. anabolików. Natomiast, jeśli komuś zależy wyłącznie na utracie wagi, krótkotrwałe stosowanie diety ketogenicznej może się okazać skuteczne i wcale nie musi oznaczać poważnych negatywnych zmian w organizmie.

Co jeść na diecie ketogenicznej?

Znając plusy i minusy diety ketogenicznej, można podjąć świadomą decyzję, czy chce się z niej skorzystać. Oczywiście wszystko jest dla ludzi. Warto jednak pamiętać, aby nie działać wyłącznie pod wpływem zachwycających efektów w postaci szczupłej sylwetki. Trzeba na bieżąco analizować swoją sytuację zdrowotną, badać się oraz dążyć do osiągnięcia dietetycznej równowagi.

Czerwona lampka powinna zapalić się u każdego, kto w ciągu dnia myśli głównie o jedzeniu. Fiksacja na tym punkcie oznacza, że jesteśmy niedożywieni lub stoimy na prostej drodze do bycia niedożywionym. Warto pamiętać, że jemy po to, by żyć. Nigdy odwrotnie. A skoro już jesteśmy przy temacie jedzenia, co poleca się spożywać w trakcie diety ketogenicznej?

Poza tym, że w diecie keto z pewnością nie zabraknie: jaj, masła, mięsa, orzechów oraz serów, można sobie ją urozmaicić “udawanymi” węglowodanami. Polecamy bezglutenową mieszankę do wypieku keto bułek oraz keto chleba. W ramach zdrowej przekąski warto sięgnąć po Bio Keto Bowl – alternatywę dla chipsów i chrupek. Te, oraz wiele innych produktów spożywczych, ułatwiających wytrwanie podczas DK, można znaleźć w naszym sklepie – Stragan Zdrowia.

Bibliografia

  • J. Kudła, B. Wanot, C. Michalski, Normy żywieniowe a zaburzenia odżywiania i diety.
  • R. Nazurewicz, Konsekwencje stosowania wysokotłuszczowych diet ketogenicznych.

Te produkty kupisz w naszym sklepie:

Może Ci się również spodoba

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *