Sojowe przysmaki – czy naprawdę są zdrowe?

Dziś na warsztat bierzemy soję oraz produkty spożywcze, które z niej powstają. Soja to niezwykle popularny element diety wegańskiej i wegetariańskiej. Wszystko za sprawą białka, które w soi znajduje się w zaskakująco dużym (jak na roślinę) stężeniu. Jednak soja to coś więcej, niż wartość odżywcza. Może być smaczna a nawet sprzyjająca zdrowiu. Nic dziwnego, że coraz częściej pojawia się także na talerzach entuzjastów dań mięsnych.

Dlaczego warto jeść soję?

Poznajmy soję – czym jest i gdzie występuje? Dziko rosnącą soję można spotkać głównie w strefie międzyzwrotnikowej oraz na północnej półkuli strefy klimatu umiarkowanego. Niektóre gatunki tej rośliny są uprawiane także w Polsce. To popularna już roślina przemysłowa, z której branża spożywcza, farmaceutyczna oraz kosmetyczna czerpie garściami. Z soi można bowiem pozyskać lecytynę, saponiny, olej czy wspomniane wcześniej białko.

Sojowe białko zawiera w sobie szereg cennych składników, jak: proteiny czy estrogenne izoflawony. Te ostatnie zasługują na szczególną uwagę. To za ich sprawą, dieta bogata w soję, jest uznawana za szczególnie zdrową. Dodatkowo, chociaż fitoestrogeny izoflawonowe występują także w innych roślinach, to dokumentacja soi posiada tak przekonujące wnioski, że składniki z tego źródła uznane są za bezpieczne. Do tego stopnia, by wykorzystywać je również w produkcji pokarmu dla dzieci.

Związki izoflawonowe, w stężeniach fizjologicznych osiąganych w wyniku diety bogatej w przetwory sojowe powodują korzystne efekty prozdrowotne udokumentowane w skali klinicznej i epidemiologicznej, co predestynuje je do zastosowań profilaktycznych i terapeutycznych. (G. Grynkiewicz, M. Gadzikowska)

Regularne przyjmowanie posiłków uwzględniających soję, chroni organizm przed niektórymi chorobami, np. dotyczącymi układu krążenia czy układu kostnego. Osoby dotknięte osteoporozą, czy mające problem z prawidłowym funkcjonowaniem układu krwionośnego, powinny się zainteresować uwzględnieniem soi w swoim menu.

To także niskokaloryczne i dobrze przyswajalne źródło białka, idealne dla osób wykazujących zwiększoną aktywność fizyczną. Nic zatem dziwnego, że białko sojowe jest stosowane również w produkcji specjalnych odżywek przeznaczonych dla zwiększenia efektów treningowych.

Popularne sojowe produkty spożywcze

Soja jest obecnie dostępna w bardzo wielu ciekawych odsłonach. Tak naprawdę można zjeść 3 główne posiłki z soją w roli głównej i nie odczuwać znużenia. Śniadanie, obiad i kolacja – za każdym razem w innej, ale zawsze smacznej i zdrowej formie.

W naszym sklepie można znaleźć napoje sojowe, sosy sojowe, jak i gotowe elementy dań obiadowych, ziarno soi, kostki sojowe, kotlety sojowe, granulat sojowy, tofu z czosnkiem, tempeh, czy soja czarna.

Sos sojowy jest niezwykle popularnym dodatkiem do dań, także polskich! Z powodzeniem może zastąpić przyprawę do zupy, jak również dopełni smak dań mięsnych oraz sałatek. Niektórzy, gdy już zaczną stosować sos sojowy, wprost nie mogą się bez niego obyć. Zwłaszcza, że produkt ten występuje w wielu ciekawych wariantach, różniących się między sobą np. poziomem słodkości czy pikanterii.

Na uwagę zasługują również kultowe pasty miso, dzięki którym w prosty sposób można przyrządzić smaczną i zdrową zupę czy bułeczkę Bao w iście azjatyckim stylu.

Tofu vs tempeh – co wybierasz?

Wraz ze wzrostem popularności sojowych produktów spożywczych, doszło do walki pomiędzy tofu a tempehem. Otóż oba te produkty mają już swoich entuzjastów, znawców a nawet obrońców jakości. Żarty na bok, bo sprawa jest poważna – twierdzimy, że oba te produkty są zdecydowanie warte uwagi. Dlaczego?

Tofu

Zawiera więcej wapnia oraz mniej tłuszczu niż tempeh. Przy okazji jednak posiada mniej żelaza oraz białka. Tofu, samo z siebie nie posiada smaku. Dlatego można je spotkać w postaci wędzonej lub doprawionej przyprawami. Tofu jest niezwykle proste w przyrządzeniu. Można wykonać z jego pomocą fantazyjne i proste dania – na słodko i wytrawnie.

Tempeh

Zawiera niezwykle dużą dawkę dobrze przyswajalnego białka. Jest bardziej kaloryczne, niż tofu, ale trudno uznać to za wadę. Otóż tempeh to samo zdrowie! Z pewnością jedzenie go w większej ilości nie skutkuje przybieraniem na wadze – wręcz przeciwnie. Co więcej, tempeh jest produktem powstałym w wyniku fermentacji ziaren soi, przez co paradoksalnie jest łatwostrawny.

Przez proces, jakiemu zostaje poddany, tempeh zawiera mniej oligosacharydów oraz kwasu fitowego, które to utrudniają przyswajalność. Posiada także swoisty smak.

Widać, jak na dłoni, że chociaż tofu często porównuje się z tempehem, w istocie są to dwa zupełnie różne produkty. Oba warte uwzględnienia w diecie.

Zakup produktów sojowych – na co zwrócić uwagę?

Chociaż, jak wspomnieliśmy wcześniej, produkty sojowe są bardzo zdrowe i zasługują na rosnącą wciąż popularność i uznanie, warto zwracać uwagę na szczegóły. Po pierwsze, o wiele bezpieczniej jest kupować te produkty u sprawdzonego dostawcy. Aby w pełni skorzystać z prozdrowotnego działania soi, należy sprawdzać czy powstały z niej artykuł spożywczy nie posiada szkodliwych barwników, konserwantów oraz słodzików.

Warto, aby taki produkt posiadał odpowiednie certyfikaty jakości. Tylko wówczas będzie można spodziewać się efektów, które omawialiśmy w artykule. W razie wątpliwości, nie należy się bronić przed zadawaniem pytań. W tym kontekście obsługa ma znaczenie. Osobom, które na co dzień poruszają się w temacie zdrowej i ekologicznej żywności, z pewnością będzie łatwiej udzielić kompetentnej rady i opowiedzieć nieco o sprzedawanym produkcie.

Biografia:

  • G. Grynkiewicz, M. Gadzikowska, Fitoestrogeny jako selektywne modulatory aktywności receptorów estrogenowych.

Te produkty kupisz w naszym sklepie:

Może Ci się również spodoba

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *