Tłuszcze nasycone. Kiedy są niezdrowe?

Tłuszcze nasycone stanowią energetyczną podstawę naszego funkcjonowania. Tłuszcze sprawiają, że jesteśmy w stanie dłużej wytrwać na siłowni, wykonać kolejnych 10 zadań matematycznych czy przetrwać w mrozie. Mogłoby się zatem wydawać, że im więcej zapasów tłuszczu, tym lepiej. Nic bardziej mylnego. Okazuje się bowiem, że obecnie spożywamy znacznie więcej tego „paliwa”, niż potrzebujemy. Nasze codzienne życie nie jest aż tak wymagające, aby dostarczać sobie tak dużej dawki tłuszczów nasyconych, jaką sobie ochoczo fundujemy. W konsekwencji borykamy się z szeregiem problemów zdrowotnych, zwanych chorobami cywilizacyjnymi. – Co to oznacza i jak jeść, aby korzystać z dobrodziejstw tłuszczów nasyconych, bez borykania się z nadwagą czy nadciśnieniem? Dzisiaj wyjaśnimy tę kwestię.

Z tego artykułu dowiesz się:

  • czym są tłuszcze nasycone?
  • jakie są pozytywne oraz negatywne skutki spożywania tłuszczów nasyconych?
  • czym są tłuszcze nienasycone?
  • dlaczego przewaga tłuszczów nienasyconych w diecie jest istotna?
  • jak jeść, aby żyć zdrowo i smacznie?

Podstawowe informacje o tłuszczach nasyconych i nienasyconych

Tłuszcze nasycone pełnią szereg istotnych ról w organizmie człowieka. Przede wszystkim stanowią główne źródło energii, która pozwala nam na dłuższy wysiłek, w tym również umysłowy. Tłuszcze wpływają na zachowanie odpowiedniej kondycji układu nerwowego czy hormonalnego. Dodatkowo dbają o prawidłową kondycję włosów czy paznokci.

Mimo to, spożywane w nadmiernej ilości, szkodzą zdrowiu. Z tego względu tłuszcze nasycone powinny obejmować od 10-20% dziennego zapotrzebowania na kalorie, uwzględniając różny styl życia, wiek czy płeć. Przekroczenie tej wartości jest wysoce niekorzystne.

Dlaczego tłuszcze nasycone mogą być szkodliwe?

Spożywanie nadmiernej ilości tłuszczów nasyconych prowadzi przede wszystkim do nadwagi oraz otyłości. Te z kolei zwiększają ryzyko pojawienia się innych problemów zdrowotnych. Są również utrudnieniem w codziennym życiu. To ostatnie dotyczy szczególnie otyłości. Z niewielką nadwagą można uprawiać większość sportów.

Dieta wysokotłuszczowa może również prowadzić do zmian miażdżycowych, chorób serca, w tym do zawału mięśnia sercowego. Żyły i tętnice oblepione cholesterolem mogą skutkować również udarem mózgu. Poza tym nadmierna ilość tłuszczów nasyconych w diecie prowadzi do chorób obejmujących większość organów, jak: żołądek, jelita, wątroba czy trzustka.

Oleje roślinne z małą, średnią i dużą zawartością tłuszczów nasyconych

Mogłoby się wydawać, że pozbycie się mięsa oraz odzwierzęcych produktów z diety, kompletnie załatwi problem nadmiaru tłuszczów nasyconych w diecie. Tymczasem niewiele osób zdaje sobie sprawę z faktu, że tłuszcze nasycone są obecne również w produktach pochodzenia roślinnego. Oczywiście jest to dobra informacja, ponieważ radykalne pozbycie się tłuszczów nasyconych z diety nie byłoby ani rozsądne, ani zdrowe.

Należy jednak zwrócić uwagę na to, czy w swojej, pozornie zdrowej, diecie roślinnej nie spożywamy zbyt dużej ilości tych “złych” tłuszczów. W tym celu przygotowaliśmy specjalną listę, która ułatwi tę selekcję.

Oleje z dużą zawartością nasyconych kwasów tłuszczowych:

  • olej ryżowy,
  • olej z wiesiołka,
  • olej słonecznikowy,
  • olej z pestek winogron,
  • olej z pestek dyni,
  • olej migdałowy,
  • olej sezamowy,
  • olej z rokitnika,
  • olej arachidowy,
  • olej kukurydziany.

Oleje ze średnią zawartością nasyconych kwasów tłuszczowych:

  • olej z orzecha laskowego,
  • olej z kiełków pszenicy,
  • oliwa z oliwek,
  • olej z awokado.

Oleje z małą zawartością nasyconych kwasów tłuszczowych:

  • olej sojowy,
  • olej z orzecha włoskiego,
  • olej rzepakowy,
  • olej z dzikiej róży,
  • olej lniany.

Jak widać, po olej lniany, sojowy czy rzepakowy, można sięgać bardzo często. Zaleca się rzadsze stosowanie olejów o średniej zawartości tłuszczów nasyconych oraz bardzo sporadyczne sięganie po oleje z dużą zawartością tłuszczów nasyconych.

Tłuszcze nasycone a cukrzyca

Ponieważ opowiedzieliśmy sobie już o sposobach zapobiegania chorobom cywilizacyjnym, warto skonfrontować się również z sytuacją, w której choroba została stwierdzona. Jedną z ciekawszych chorób, pod względem medycznym, jest cukrzyca.

Ta tajemnicza choroba ma przed nami coraz mniej tajemnic. Życie z cukrzycą może być pełne beztroski, ruchu i radości. Jednak, aby tak było, diabetycy muszą zwracać uwagę na to, co jedzą. Mowa również o produktach zawierających tłuszcze nasycone.

Okazuje się bowiem, że dieta oparta na produktach roślinnych, skupiająca się głównie na tłuszczach nienasyconych, sprzyja kontroli glikemii. Takie “zielone menu” wspiera również kontrolę wagi, która u cukrzyków bywa problematyczna. Dodatkowo zwiększona zostaje wówczas insulinowrażliwość, co wpływa na lepszą tolerancję węglowodanów. Oznacza to, że nawet, jeśli specjalnie się o to nie staramy, przestajemy przybierać na wadze.

Gdzie szukać produktów spożywczych bogatych w “dobre” tłuszcze? – Najlepiej w sprawdzonym sklepie internetowym ze zdrową żywnością.

Bibliografia

  • A. Baranik, L. Ostrowska, Praktyczne zalecenia dotyczące żywienia chorych z cukrzycą typu 2 i otyłością.
  • K. Łoźna, A. Kita, M. Styczyńska, J. Biernat, Skład kwasów tłuszczowych olejów zalecanych w profilaktyce chorób cywilizacyjnych.
  • Achremowicz K. , Szary-Sworst K, Wielonienasycone kwasy tłuszczowe czynnikiem poprawy stanu zdrowia człowieka.

Te produkty kupisz w naszym sklepie:

Możesz również polubić…

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *