Poznaj cenne właściwości pigwy

Pigwa pospolita (Cydonia oblonga) jest rośliną powszechnie uprawianą niemal na całym świecie. Pięknie zdobi balkonowe donice, parki oraz ogrody. Jesienią pigwa obradza w owoce – z wyglądu przypominające coś pomiędzy jabłkiem a gruszką. Owoce pigwy są niezwykle aromatyczne, wprost przyciągają nosy z daleka. Ich miąższ jest dość twardy oraz cierpki. Jednak nie jest to problem, gdyż pigwy nie zaleca się spożywać na surowo. Zazwyczaj podlega ona obróbce. – Dlaczego warto jeść pigwę i jakie wynikają z tego korzyści?

Pigwa – jak ją spożywać?

Chociaż pigwa łudząco przypomina smakowite jabłka, w których aż chce się zanurzyć zęby, spróbowanie jej na surowo może wiązać się ze sporym rozczarowaniem oraz skończyć się bólem brzucha. Jednak z pigwy nie należy rezygnować. Wręcz przeciwnie – zdecydowanie warto uwzględnić ją w swoim menu. Kwaskowaty posmak pigwy sprawia, że ten owoc idealnie nadaje się do produkcji rozmaitych przetworów.

Szczególne cechy sensoryczne owoców warunkują ich szerokie zastosowanie w przemyśle spożywczym jako surowca do produkcji soków, dżemów, przecierów i owoców kandyzowanych. Ponadto są one stosowane jako dodatek do herbat, jogurtów, lemoniad, lodów, twarogu czy wyrobów cukierniczych w celu polepszenia ich właściwości sensorycznych. – (A. Antoniewska, J. Rutkowska, A. Adamska.)

Warto pamiętać, że poza owocami pigwy, wiele przetworów zawiera również inne składniki. Dlatego konieczne jest czytanie etykiety. Osobom na diecie redukcyjnej oraz diabetykom szczególnie polecamy pigwę bez cukru. Warto również spróbować suszonych owoców pigwowca japońskiego w charakterze dodatku do popołudniowej herbaty.

Co zawierają owoce pigwy?

Owoce pigwy w ponad 80-u procentach składają się z wody. Poza tym można znaleźć w nich istną skarbnicę składników odżywczych, w tym: węglowodany, białka i tłuszcze. Zawierają składniki mineralne w postaci: siarki, wapnia, magnezu, potasu czy miedzi.

Obecne są w nich także witaminy: B, C oraz A (witamina młodości). W owocach pigwy znajdziemy również: garbniki, flawonoidy, karotenoidy czy pektyny. Te ostanie kojarzymy głównie z jabłkami, tymczasem pigwa posiada znacznie większe stężenie pektyn.

Prozdrowotne właściwości owoców pigwy

Pigwa wykazuje szereg prozdrowotnych właściwości. Dlatego warto ją wpleść w swoją dietę. Owoce tej rośliny są powszechnie wykorzystywane w leczeniu objawów przeziębienia. Przez to pigwa jest stosowana zarówno w branży spożywczej, jak i farmaceutycznej. Jej owoce mogą pomóc również w kontekście regulowania ciśnienia czy poziomu cukru we krwi. Dodatkowo pigwę można użyć jako remedium na problemy trawienne.

Obecne w pigwie pektyny, o których wcześniej wspomnieliśmy, usprawniają proces detoksykacji organizmu, usuwając z niego metale ciężkie. Gdy tylko kończy się lato, warto mieć w swoim domu syrop lub sok z pigwy, który można zastosować w momencie rozwijającej się infekcji. Z uwagi na wysoką zawartość witaminy C w pigwie, będzie ona doskonałym sposobem na utrzymanie względnego zdrowia w tym szalonym okresie obfitującym w infekcje bakteryjne i wirusowe.

Aktywność przeciwrodnikowa pigwy

Pisząc o składnikach zawartych w owocach pigwy, wspominaliśmy m.in. o: garbnikach oraz flawonoidach. Ich nazwy mogą niewiele mówić, dlatego zdecydowanie warto ten wątek rozwinąć. Otóż są to składniki o silnej aktywności przeciwrodnikowej. W wielu badaniach potwierdzono istotny wpływ spożywania owoców pigwy w kontekście zwalczania wolnych rodników.

Potwierdzono, że owoce pigwy charakteryzują się dużą zdolnością zmiatania wolnych rodników, która jest silnie dodatnio skorelowana z sumą związków fenolowych. Obliczono współczynnik korelacji pomiędzy aktywnością przeciwutleniającą a zawartością kwasu neochlorogenowego, który wynosił R2 = 0,8394, a procyjanidynami (R2 = 0,7056). Spośród badanych odmian pigwy najwyższą zawartość związków fenolowych miały odmiany Cesar, Ronda, Vranja i Marija. (M. Mieszczakowska-Frąc, D. Kruczyńska)

Dlaczego zwalczanie wolnych rodników jest ważne? Otóż, gdy nasz organizm nie ma przed nimi żadnej ochrony, dochodzi do istnego spustoszenia. Wolne rodniki trafiają niemal do każdej komórki, poczynając od komórek budujących strukturę skóry, kończąc na neuronach. W konsekwencji dochodzi do szeregu niekorzystnych zmian w organizmie.

Mowa np. o przedwczesnym starzeniu się skóry, pogorszeniu kondycji paznokci i włosów, jak również utraty odporności organizmu. Skąd biorą się wolne rodniki? – Zewsząd. Trafiają do nas zarówno z otoczenia, jak i pożywienia. Tak naprawdę nieustannie jesteśmy narażeni na ich atak. Dlatego tak ważna jest ochrona w postaci przeciwutleniaczy. Ten fakt wykorzystuje się m.in. w produkcji zdrowych artykułów spożywczych, w tym soków.

Rosnąca produkcja i konsumpcja soków jabłkowych w Polsce skłaniają do poszukiwania sposobów uzyskiwania soków atrakcyjnych sensorycznie i żywieniowo poprzez dodawanie do nich innych surowców. Atrakcyjnym w tym względzie komponentem mogą być owoce pigwy pospolitej (Cydonia oblonga Mill.) i pigwowca japońskiego (Chaenomeles japonica L.). Stanowią one cenne źródło naturalnej witaminy C i działających z nią synergistyczniebioflawonoidów (Antoniewska i in., 2017; Tarko i in., 2010; Teleszko i Wojdyło, 2015)

Bibliografia

  • Wpływ dodatku pigwy i pigwowca na właściwości prozdrowotne i sensoryczne soku jabłkowego, K. Pawlak-Lemańska, K. Włodarska, M. Przybylska, B. Tyrakowska.
  • Skład polifenolowy owoców pigwy, M. Mieszczakowska-Frąc, D. Kruczyńska.
  • Aktywność przeciwutleniająca ekstraktów z wybranych roślin należących do rodziny Rosaceae, A. Muzykiewicz, J. Zielonka-Brzezicka, A. Klimowicz.
  • Charakterystyka owoców pigwowca japońskiego oraz ich zastosowanie w przemyśle spożywczym, A. Antoniewska, J. Rutkowska, A. Adamska.

Te produkty kupisz w naszym sklepie:

Może Ci się również spodoba

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *