Dlaczego warto pić napoje roślinne?

Nietolerancja laktozy dotyczy coraz większej grupy osób. Co więcej, okazuje się, że dotyka ona również ogromnej grupy dzieci. Tymczasem jeszcze nieco ponad dekadę temu, namawiano rodziców do codziennego podawania krowiego mleka swoim dzieciom. To prawda, że wapń, zawarty w mleku, jest niezwykle cennym budulcem dla kości. Niestety laktoza, czyli cukier mleczny, bardziej szkodzi, niż pomaga. Jak znaleźć właściwe rozwiązanie w tej sytuacji?

Roślinne źródła wapnia

To nieprawda, że mleko krowie stanowi najcenniejsze źródło wapnia. Zwłaszcza, jeśli jest podawane w formie słodkich napojów mlecznych, pełnych barwników i sztucznych konserwantów. Istnieją naturalne, a co ważne, roślinne zamienniki krowiego mleka. One również zawierają w swoim składzie wapń.

Picie standardowego mleka staje się coraz bardziej kontrowersyjne. Dostępnych jest coraz więcej materiałów, utwierdzających w przekonaniu, że krowie mleko nie jest zdrowe. Po pierwsze, mleko dostępne w sklepach zazwyczaj ma niewiele wspólnego z mlekiem podawanym prosto od krowy. Po drugie, wielu producentów mleka nie zważa na humanitarne warunki życia krów.

Finalnie, coraz więcej świadomych konsumentów odchodzi od spożywania mleka krowiego, jednocześnie poszukując rozsądnego zamiennika. Jak się okazuje, doskonałym, a jednocześnie wegańskim źródłem wapnia, są algi morskie. Poza wapniem, posiadają one wiele innych cennych składników, w tym antyoksydanty, które chronią przed szkodliwym działaniem wolnych rodników.

Napój ryżowy z wapniem z alg morskich to bardzo smaczny, a co najważniejsze, zdrowy zamiennik standardowego mleka. Można spożywać go na surowo, jak również pić go w formie ciepłego kakao czy smacznej porannej jaglanki. Co ciekawe, nie jest to jedyna roślinna propozycja z dodatkiem wapnia.

W przeciwieństwie do monotematycznego krowiego mleka, istnieje wiele roślinnych napojów. Można je pozyskać praktycznie z każdego ziarna – owsa, żyta czy orkiszu. Napoje roślinne są dostępne zarówno w większych kartonach, jak i małych o pojemności popularnych soczków dla dzieci. Dlatego dziecko, jeśli nie lubi jeść śniadania, będzie mogło spożyć zdrowy roślinny napój, np. kokosowy, już w szkole.

Popularne rodzaje napojów roślinnych

W Polsce trend spożywania napojów roślinnych jest dość młody. Na samym początku takie produkty można było znaleźć wyłącznie w sklepie ze zdrową żywnością. Wówczas najpopularniejszy był napój sojowy oraz ryżowy. Z uwagi na rosnące zapotrzebowanie, na rynku zaczęły się pojawiać także inne roślinne propozycje: napój orkiszowy, napój owsiany czy wreszcie napój z orzechów chufa.

Jak nietrudno się domyślić, poza białkiem, napoje te dostarczają również wielu innych cennych składników. Warto postawić na różnorodność w tym zakresie i raz sięgać po napój ryżowy, innym razem spożywając kokosowy. Pozwoli to urozmaicić dietę i sprawić, by była ona bogata w różne witaminy i minerały, jak również niebanalna w smaku.

Największą popularnością cieszą się napoje sojowe oraz ryżowe. Także migdałowe, czy owsiane również mają wielu swoich sympatyków. Dzieci oczywiście najchętniej sięgają po aromatyzowane artykuły, np. napój owsiano-czekoladowy, jednak i tu warto zauważyć, czy jest on słodzony np. syropem kukurydzianym, a nie białym cukrem. Dodatkowo warto sprawdzić, czy produkt ten ma obniżoną zawartość tłuszczu.

Aby produkt spełniał te standardy, warto pamiętać, by nie podejmować zakupu w zwykłym markecie, lecz skupić się na sprawdzonym sklepie BIO. Niestety, z uwagi na wzrost popytu na roślinne artykuły spożywcze, dochodzi również do produkcji napojów, które swoją jakością odbiegają od definicji zdrowia.

Napój roślinny w codziennym zdrowym menu

Napoje roślinne można spożywać na surowo, jak i wykorzystać je do przyrządzenia smacznych potraw. I tak znajdują one swoje zastosowanie w menu na słodko, jak i wytrawnie. Napój kokosowy doskonale sprawdza się w kuchni tajskiej, zwłaszcza w ostro-słodkiej zupie czy sosie z dodatkiem curry.

Owsianka przyrządzona na mleku migdałowym posiada przyjemny, orzechowy posmak. Jest subtelna i doskonale komponuje się z kwaśnymi dodatkami, jak choćby żurawina czy syrop z malin. Napoje roślinne można dodawać również do wypieków, deserów na zimno czy ulubionej kawy. Aby uniknąć efektu ściętego mleka roślinnego, należy doprowadzić je do temperatury kawy lub ubić je na puszystą pianę.

Czy to w ogóle jest możliwe? Zdecydowanie tak! Napoje roślinne doskonale się ubijają, tworząc pyszny, zdrowy, jak i ozdobny element posiłku czy napoju. Zdecydowanie mogą zastąpić tłustą i niezdrową bitą śmietanę.

Dlaczego napoje roślinne są zdrowe?

Wspominaliśmy już, że napoje roślinne to bogactwo smaku i kopalnia zdrowia. Wiele z nich, poza wapniem, zawierają także magnez, jak również witaminy: E, D oraz te należące do grupy B. Napój sojowy wyróżnia się od innych roślinnych pod względem zawartości białka. Z kolei napój owsiany to bogactwo beta-glukanów, regulujących poziom cukru we krwi i wspierających metabolizm.

Napój powstały z migdałów stanowi źródło witaminy E, będącej cennym antyoksydantem. Migdały są zalecane do spożycia przez osoby, które borykają się z chorobą wieńcową. Ryżowy napój roślinny nie posiada z kolei glutenu, co jest istotną informacją dla osób, które cierpią na nietolerancję tego składnika. Dodatkowo zawiera on witaminy z grupy B.

Osoby zdrowe, które pragną zadbać o swoją dietę i sprawić, aby była ona zróżnicowana i zapewniała im niezbędne składniki odżywcze, także powinny sięgać po napoje roślinne. Oczywiście mowa o sprawdzonych i certyfikowanych produktach, które w swoim składzie nie zawierają dodatku cukrów prostych, sztucznych barwników czy szkodliwych konserwantów.

Roślinne napoje świetnie sprawdzają się także w diecie osób aktywnych fizycznie, gdzie bardzo istotną rolę pełni odpowiednia podaż białka. Coraz więcej sportowców na diecie wegańskiej udowadnia, że wykazują oni taką samą sprawność fizyczną, jak osoby na diecie mięsnej. Dodatkowo nie skarżą się oni na problemy gastryczne, tak popularne u osób spożywających produkty zwierzęce.

Bibliografia:

  • M. Ruszkowska, A. Wiśniewska, Ocena wybranych napojów roślinnych w proszku – charakterystyka właściwości fizykochemicznych.
  • A. Szajdek, J. Borowska, Właściwości przeciwutleniające żywności pochodzenia roślinnego.
  • Z. Walczak, A. Florkowska, K. Krygier, Napoje roślinne mlekopodobne – charakterystyka i analiza dostępności w Polsce.
  • M. Stobiecka, J. Wajs, Roślinne substytuty produktów mlecznych najczęściej dostępne na rynku krajowym.

Te produkty kupisz w naszym sklepie:

Może Ci się również spodoba

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *