Płatki dobry pomsył na śniadanie

Wiele osób niezależnie od tego w jakim są wieku, na śniadanie chętnie wybiera rożnego rodzaju płatki. Przygotowane z jogurtem lub mlekiem są smacznym, pożywnym i łatwym  w przygotowaniu śniadaniem.

Jakie płatki wybrać? Do dyspozycji są płatki owsiane, kukurydziane, żytnie, pszenne, orkiszowe. Jedne zawierają dodatki w postaci owoców inne dosładzane są miodem czy czekoladą. A może wybrać te bez dodatków…?

Zjadając na śniadanie 100g płatków owsianych czy kukurydzianych, dostarczamy organizmowi ok. 360 kcal, kolejno pod względem kaloryczności wymienić można płatki pszenne 351 kcal na 100g,żytnie 343kcal na 100g i orkiszowe 338 kcal na 100g. Bombą kaloryczną są płatki z dodatkiem czekolady czy słodzone miodem, których 100g porcja zawiera już ok.48o kcal.

Powyższe przeliczenia pozwalają nam ustalić, że najlepsze będą płatki jak najmniej przetworzone. Które oprócz niższej kaloryczności dostarczają błonnik, regulującego pracę jelit –  zapobiegając zaparciom, oraz minerały i witaminy.

Oto najlepsze z płatków:

Owsiane – mają najwięcej białka i tłuszczy, oprócz tego są źródłem dobrych węglowodanów i łatwo przyswajalnego błonnika. Owies to również źródło potasu, magnezu, fosforu i witaminy B1, B3 i B6. Polecane dla osób pracujących fizycznie i przemęczonych. Dzięki dużej zawartości błonnika regulują przemianę materii. Płatki owsiane są również źródłem antyoksydantów, przeciwdziałają wolnym rodnikom, chronią nas przed ich szkodliwym działaniem czyli pozwalają dłużej zachować zdrowie i młodość. Pomagają również w obniżeniu poziomu cholesterolu oraz mają swój udział w oczyszczaniu organizmu z toksyn.

Żytnie – płatki żytnie dostarczają nam wielu pozytywnych składników odżywczych. Są źródłem magnezu, potasu, żelaza, chromu, manganu fosforu, oraz witaminy PP i witaminy E. Regulują przemianę materii i często wykorzystywane są przy kuracjach odchudzających gdyż lepiej sycą  niż płatki pszenne. Ze względu na zawartość substancji odżywczych mogą zapobiegać chorobą układu sercowo-naczyniowego, nowotworom prostaty, piersi, okrężnicy oraz kamicy żółciowej.

Pszenne -zawierają wiele cennych składników odżywczych m.in. dużo witamin z grupy B, wspomagające prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego. Są cennym źródłem błonnika pokarmowego wspomagającego trawienie i oczyszczanie organizmu. Orkisz wzmacnia śledzionę i żołądek. Posiada właściwości odżywcze i nawilżające. Jest szczególnie korzystny dla wątłych, apatycznych.

Orkiszowe – cenione za swoje wartości odżywcze i  mocno orzechowy smak. Płatki orkiszowe zawierają więcej błonnika, białka i tłuszczu niż większość odmian pszenicy.  Medycyna tradycyjna przypisuje orkiszowi to, że wspiera przyswajanie pokarmów i jest szczególnie korzystny dla osób osłabionych.

Kukurydziane – zawierają witaminę E, magnez, żelazo, a przede wszystkim dużą zawartość błonnika bo aż 7g n 100g produktu. Patki te bez dodatków mogą być traktowane jako przegryzka, gdyż są lekkostrawne i polecane dla dzieci. Niestety są również źródłem sodu, dlatego nie są polecane przy problemach z nerkami, nadciśnieniem czy problemami z krążeniem.

Może Ci się również spodoba

1 Odpowiedź

  1. GryMMO pisze:

    Bardzo dobry i pomocny post – ja co dzien rano jem platki owsiane i takie polecam innym

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *