Amarantus – ziarno XXI wieku

Amarantus nazywany jest zbożem XXI wieku, ale jego historia sięga trzech tysięcy lat. Był jedną z głównych upraw w imperium Inków, Majów i Azteków, jednak w przeciwieństwie do kukurydzy i ziemniaków nie przyjął się w Europie od razu po podboju Ameryki. Indianie widzieli w nim nie tylko zdrowy pokarm, ale przede wszystkim roślinę świętą. Dziś jego dobroczynne walory potwierdza nauka. Bez wątpienia amarantus powinien znaleźć się w każdej kuchni i na każdym stole, przysparzając zdrowia jego konsumentom, dając siłę na cały dzień oraz satysfakcję kulinarną zawodowym i domowym kucharzom.

Okazuje się, że nasiona amarantusa pod względem najważniejszych składników odżywczych przewyższają pszenicę. Od kilku lat uprawiany w Polsce, chociaż jest jeszcze mało nam znany.

Amarantus magazynuje w sobie wiele cennych składników mineralnych ? zawiera fosfor, żelazo, wapń,  potas i magnez. Dzięki dużej zawartości żelaza, dobrze wpływa przy leczeniu anemii,  zalecany jest również w diecie kobiet ciężarnych. Zjedzenie jednego posiłku w ciągu dnia z dodatkiem amarantusa, zaspakaja dzienne zapotrzebowanie poziomu żelaza w naszym organizmie.

Ponadto zalecany przy stosowaniu diet odchudzających, oraz osobom uprawiającym wyczynowo sport, uzupełniając niedobór żelaza i wapnia. W nasionach amarantusa jest dużo cennych kwasów tłuszczowych, oraz duża zawartość błonnika, dzięki czemu pomaga regulować poziom cholesterolu, oczyszcza przewód pokarmowy i poprawia perystaltykę jelit. Amarantus świetnie uzupełnia białko w diecie wegetariańskiej.

 

 

Posiada takie substancje jak skwaleny opóźniające procesy starzenia organizmu i antyoksydanty przeciwdziałające chorobom nowotworowym.

Wskazane jest stosowanie go w żywieniu osób z anemią, cukrzycą, miażdżycą, chorobom układu nerwowego, układu kostnego i krążenia. Na korzyść amarantusa przemawia także większa niż w innych zbożach ilość łatwo przyswajalnego białka. Ponadto zboże jest także dobrym źródłem błonnika. Zawiera go nawet więcej niż znane wszystkim otręby owsiane.

Amarantus jest dobry dla każdego. Zapewnia dobre zdrowie i samopoczucie. Potrawy z dodatkiem amarantusa są zalecane osobom uprawiającym aktywność fizyczną i umysłową, ponieważ zawierają lekkostrawną skrobię i białko. Ze względu na zawartość wapnia, które wzmacnia kości można podawać je również dzieciom.

 

 

ziarno amarantusa

 

Pamiętaj, że amarantus ma:

więcej wapnia niż mleko,
więcej żelaza niż szpinak,
więcej magnezu niż czekolada,
więcej błonnika niż owies,
więcej nienasyconych kwasów tłuszczowych niż inne zboża.
Jego białko jest bardziej wartościowe niż sojowe,
skrobia bardziej lekkostrawną niż kukurydziana,
poza tym znajdują się jeszcze: cynk, potas i fosfor.

Może Ci się również spodoba

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *