Tapioka i jej rola w zbilansowanej diecie

Kulki tapioki

Wiele osób zadaje sobie pytanie – jak jeść, aby żyć zdrowo? Produkty bezglutenowe z pewnością należą do tych zdrowych, a mimo to gromadzą wielu sceptyków. Czy warto rezygnować z glutenu jeśli nie ma się stwierdzonej żadnej choroby, która zmuszała by nas do diety pod znakiem przekreślonego kłosa? Dzięki takim produktom jak tapioka, nasze wątpliwości szybko mogą zostać rozwiane.

Po pierwsze, wiele chorób, zwłaszcza tych mających podłoże immunologiczne, nadal istnieje pod podszewką zagadki. Nie wiemy do końca, co je wywołuje i jak z nimi walczyć. Może warto zatem zadać sobie pytanie w kontrze do tego poprzedniego? A więc, dlaczego nie zrezygnować z glutenu albo chociaż go ograniczyć?

W poniższym artykule przedstawimy jaką charakterystykę i zastosowanie ma tapioka, będąca doskonałym uzupełnieniem dobrze zbilansowanej diety, m.in. tej, w której wyeliminowany został gluten.

Czym jest tapioka i dlaczego warto ją jeść?

Jak powstaje tapioka? Bulwy manioku, występującego głównie na terenach Ameryki Południowej i Środkowej, są przetwarzane w celu uzyskania mączki skrobiowej, z której później wytwarza się tapiokę.

Tapioka zazwyczaj dostępna jest w formie mąki lub białej kaszy przypominającej kuleczki od styropianu. Można ją bez problemu znaleźć w naszym sklepie ze zdrową żywnością.

Co ciekawe, tylko kilka spośród ponad 100 gatunków bulw manioku, nadaje się do jedzenia. Istotny jest także sam proces produkcyjny. Surowego manioku nie należy spożywać. Gotowa do użycia tapioka posiada neutralny smak, dzięki czemu sprawdzi się w wielu daniach słodkich i wytrawnych.

Dodatkowo wykazuje bogaty skład substancji odżywczych, które stanowią doskonałe uzupełnienie dobrze zbilansowanej diety. W tapioce można znaleźć m.in.: wapń, żelazo, potas, magnez, fosfor, cynk oraz witaminy: C, A, PP, B6, B2, B1.

Poza wysokim wskaźnikiem wartości odżywczej, tapioka wykazuje także doskonałą przyswajalność; jest lekka i zdrowa. Można ją wykorzystać w wielu fantazyjnych daniach, także deserach i sosach, ponieważ zawiera ona naturalne substancje żelujące.

Tapioka praktycznie nie wywołuje alergii i nie obciąża układu pokarmowego. Jako produkt bezglutenowy, jest także bezpieczna dla osób zmagającymi się z chorobami trzewnymi.

Tapioka jako podstawa diety bezglutenowej u osób z chorobą trzewną

Jedną z popularniejszych, a jednocześnie bardziej ingerujących w codzienne życie chorób trzewnych, jest celiakia. Ta choroba przewlekła pojawia się zazwyczaj już w bardzo młodym wieku i pozostaje z człowiekiem na zawsze, wywołując mniejsze lub większe spustoszenie w organizmie.

Podstawą leczenia celiakii jest opracowanie spersonalizowanej diety bezglutenowej. Wyłącznie ścisłe, dożywotnie przestrzeganie diety jest w stanie osłabić objawy chorobowe, a nawet doprowadzić do ich zaniku. Na celiakię nie ma leku.

Ponieważ obecnie większość produktów przetworzonych zawiera gluten, osoby chore zazwyczaj “są zmuszone”, by odżywiać się zdrowo. Duże ograniczenie nakłada na nich konieczność częstych badań np. pod kątem anemii.

Wszelkie odstępstwa od diety bezglutenowej u osób z celiakią mogą skutkować w przyszłości poważnymi zaburzeniami ze strony wielu układów, między innymi pokarmowego, nerwowego, endokrynologicznego czy kostnego. (Katarzyna Gładyś, Marek Guzek, Krystian Adrych, Sylwia Małgorzewicz)

Do niedawna problemem dla osób z celiakią był także ograniczony dostęp do produktów bezglutenowych. W naszym sklepie najdziecie wiele produktów, które w swoim składzie nie zawierają glutenu. Co powinno zatem znaleźć się w naszym wirtualnym koszyku?

Do bezpiecznych dla osób z chorobą trzewną zbóż i pseudozbóż bezglutenowych, roślin strączkowych i palm zalicza się: amarantus, teff, kukurydzę zwyczajną, grykę zwyczajną, maniok (tak więc i tapiokę), proso zwyczajne, ryż, sorgo zwyczajne, quinoa, palma sagową, soję, soczewicę, chleb świętojański. (Katarzyna Dudziak, Bożena Regulska-Ilow)

Jak mieć pewność, że wybrany produkt spożywczy jest bezglutenowy? Należy szukać na opakowaniu oznaczenia przekreślonego kłosa.

Tapioka a cukrzyca

Tapioka posiada dość wysoki poziom IG, dlatego osoby z cukrzycą powinny sięgać po nią rozważnie. W procentach indeks glikemiczny tapioki wynosi 85, podczas gdy np. ziemniak posiada 101, a jęczmień 22%. Tapioka poddaje się trawieniu przez alfa amylazę trzustkową.

Tapioka w walce z niedoborami w ubogiej diecie dzieci

Tapiokę wykorzystano już w latach 50 ubiegłego wieku, w celu zmniejszenia głodu u dzieci z ubogich terenów Indii i Azji. Zaobserwowano wówczas potrzebę stworzenia zastępnika dla ryżu. Nie dostarczał on odpowiedniej ilości energii w kontekście powszechnie stosowanej na tych terenach diety.

Menu dzieci było ubogie w niezbędne składniki odżywcze, a jednak forma i smak ryżu mimo wszystko cieszyły się zainteresowaniem. Trudno byłoby przekonać dzieci do spożywania czegoś w formie innej, niż sypki i smaczny ryż. Właśnie dlatego powstał syntetyczny makaron, oparty na tapioce oraz mączce z orzeszków ziemnych – Tapioca macaroni.

Zespół naukowców (Subrahmanyan, Doraiswamy, Swaminathan & Sankaran) przebadał dzieci, porównując ich wcześniejszą dietę opartą na ryżu, z nową dietą uwzględniającą głównie Tapioca macaroni. Poza tym, że nie zaobserwowano negatywnych skutków wprowadzenia tapioki do menu, u niektórych dzieci z grupy jedzącej ryż zaobserwowano pogorszenie kondycji zdrowotnej.

W ten sposób powstało idealne rozwiązanie – zarówno pod względem ekonomicznym, jak i żywieniowym. Dzięki Tapioca macaroni można było w jakimś stopniu obniżyć ryzyko niedoborów żywieniowych wśród dzieci z ubogich krajów Indii oraz Azji.

Wpływ spożycia tapioki na metabolizm wapnia, azotu i fosforu u dorosłych

Podobne badanie, również z udziałem Subrahmanyan’a, przeprowadzono także na osobach dorosłych. Tym razem badano wpływ wprowadzonej zmiany na metabolizm azotu, wapnia i fosforu. Grupie kontrolnej podawano posiłki ryżowe, a grupa badawcza dostawała posiłki uwzględniające ryż oraz tapiokę.

W grupie badawczej zaobserwowano wzrost poziomu wapnia w organizmie. Średnie dzienne spożycie fosforu było prawie tego samego rzędu w obu grupach, natomiast to w grupie badawczej zaobserwowano lepsze wchłanianie fosforu. Chociaż dieta kontrolna uwzględniała większą ilość azotu, to w grupie badawczej zaobserwowano wyższą wchłanialność tego pierwiastka.

Przeprowadzone badania dały dowód na to, że tapioka jest godnym zastępnikiem ryżu, a nawet jej spożywanie wiąże się z korzyściami dla organizmu. To bardzo cenna informacja, zwłaszcza dla mieszkańców terenów, które w dalszym ciągu walczą z głodem.

Bibliografia

  • V. Subrahmanyan, R.K. Bhagawan, T.R. Doraiswamy, K. Joseph, G.S. Bains, D.S. Bhatia, The effect of replacement of rice in a poor vegetarian diet by tapioca macaroni on the general health and nutritional status of children.
  • H.B.N. Murphy, M. Swaminathan, V. Subrahmanyan, Effects of Partial Replacement of Rice in a Rice Diet by Tapioca Flour on the Metabolism of Nitrogen, Calcium and Phosphorus in Adult Human Beings.
  • E.U. Nwose, Ethnopharmacological values of cassava and its potential for diabetes and dyslipidemia management: Knowledge survey and critical review of report.
  • K. Dudziak, B. Regulska-Ilow, Znaczenie wartości indeksów glikemicznych produktów bezglutenowych w terapii choroby trzewnej i współistniejącej cukrzycy typu 1.
  • K. Gładyś, M. Guzek, K. Adrych, S. Małgorzewicz, Praktyczne aspekty stosowania diety bezglutenowej u osób z chorobą trzewną.
  • E. Swora, H. Stankowiak-Kulpa, M. Mazur, Dieta bezglutenowa w chorobie trzewnej.

Te produkty kupisz w naszym sklepie:

Może Ci się również spodoba

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *