Ryż na długowieczność

Ryż - różne rodzaje

Stanowiący podstawę kuchni azjatyckiej ryż coraz częściej gości również na naszych stołach. Czy zapewni nam długowieczność tak samo jak Japończykom? Naukowcy doszli do wniosku, że bazująca na ryżu dieta, uzupełniana o warzywa, ryby, owoce morza, soję i cenne oleje sprawia, że w Japonii żyje najwięcej stulatków na świecie. Do rzadkości należy tam otyłość, choroby serca, cukrzyca czy nowotwory. Przyczyn tak dobrego zdrowia należy upatrywać nie tylko w jedzeniu ryżu, ale faktem jest, że to właśnie on króluje w japońskiej kuchni. Warto więc przyjrzeć się jego prozdrowotnym właściwościom.

Ile ryżu jest w Twojej diecie? Foto: Suzy Hazelwood Pexels

Co kryje ziarenko ryżu

Ryż jest zbożem bezglutenowym i lekkostrawnym, gdyż stanowi bogate źródło złożonych węglowodanów. Zawiera szereg aminokwasów, minerały takie jak: potas, fosfor, sód, mangan, wapń, magnez, cynk, witaminę E i cenne witaminy z grupy B (B1, B2, B6, PP). Na uwagę zasługuje obecność witaminy B17 (amigdaliny), którą naukowcy okrzyknęli lekarstwem na raka. Witaminy z grupy B szczególnie korzystnie oddziałują na układ nerwowy. Właśnie przede wszystkim w kompozycji witamin z grupy B, wpływających na niemal wszystkie funkcje organizmu, naukowcy upatrują sekret korzystnego oddziaływania ryżu na zdrowie.

Nieczyszczony brązowy ryż jest bogatszy w wartościowe związki niż biały, ale jednocześnie jest trudniejszy do  strawienia od białego. Małym dzieciom podajemy go w formie zmiksowanej.

Ryż niejedną ma odmianę

W Polsce najbardziej rozpowszechniony jest biały ryż, który powstaje w wyniku obłuskania ziaren z ich wierzchnich warstw, a następnie ich polerowania. W ten sposób traci też część wartości odżywczych.

Na świecie uprawia się tysiące odmian ryżu i coraz więcej z nich jest dostępnych również na naszym rynku. Warto ich spróbować, bo różnią się smakiem i możliwościami ich zastosowania w kuchni, a także zawartością skrobi i innych wartości odżywczych.

Oto dostępne w naszych sklepach odmiany ryżu:

Ryż biały

Neutralny smak i wszechstronne zastosowanie. Gotuje się go 15-20 minut. Dobry do przygotowywania kleików, ze względu na rozklejające się ziarno.

Ryż brązowy naturalny

Charakterystyczny, orzechowy aromat. Gotuje się go około 35 minut. Doskonały w towarzystwie warzyw, jako składnik farszów, dodatek do ryb i mięs.

Ryż paraboiled 

Poddawany wcześniejszej obróbce termicznej, a następnie wysuszony, dzięki czemu zachowuje znaczną część wartości odżywczych. Jest lekkostrawny i nigdy się nie klei. Gotuje się go 15 minut. Dobry do zapiekanek, zup, sałatek.

Ryż basmati (biały i brązowy)

Bardzo charakterystyczny i aromatyczny, o cienkich i długich ziarnach, uprawiany u podnóża Himalajów. Gotuje się 15-20 minut. Po ugotowaniu puszysty i sypki. Doskonały do potraw kuchni orientalnej, przyrządzany z przyprawami takimi jak kurkuma, szafran, kardamon.

Ryż basmati idealny do curry! Foto: Buenosia Carol Pexels

Ryż jaśminowy (biały i brązowy)

Posiada charakterystyczny, jaśminowy zapach. Idealny do deserów i dań na słodko. Po ugotowaniu ma lekko kleiste ziarna. Dobrze się komponuje z owocami, orzechami, bakaliami i daniami słodko-kwaśnymi. Gotuje się go 15-20 minut.

Ryż czerwony

O orzechowym aromacie i lekko słodkawym posmaku. Bogaty w witaminy i minerały. Gotuje się go 35-40 minut. Jędrny po ugotowaniu, nadaje się do dań jednogarnkowych, do potraw z warzywami i drobiem.

Ryż dziki

Tak naprawdę ziarenka dziko rosnącej trawy wodnej, o dużej zawartości przeciwutleniaczy i składników mineralnych. W porównaniu do klasycznego ryżu ma więcej białka i żelaza, a mniej węglowodanów. Wykwintny i szlachetny. Długie i ciemne ziarna pasują do sałatek, potraw mięsnych, owoców morza. Gotuje się go długo, nawet 50 minut.

Ryż czarny

o bardzo orzechowym aromacie. Kolejna niełuskana odmiana, o dużej zawartości witamin, zwłaszcza wit. E. Nadaje się do potraw mięsnych, owoców morza, dobrze doprawionych dań warzywnych. Gotuje się go 35-40 minut.

Ryż słodki makrobiotyczny

Lekkostrawny, idealny dla dzieci. Jego ziarna, pozbawione tylko zewnętrznej łuski, zachowują wszystkie wartości odżywcze. Doskonały do słodkich dań, deserów, zapiekanek owocowych. Gotuje się go 45 minut.

Ryż arborio 

Wywodząca się z Włoch specjalna odmiana do risotto. Odznacza się subtelnym, orzechowym smakiem. Idealna do risotto, jako dodatek do mięs, deserów, sałatek i dań egzotycznych. Gotuje się około 15 minut.

Te produkty kupisz w naszym sklepie:

Może Ci się również spodoba

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *